Czym jest WhatsApp Business i kiedy warto go mieć?

#komunikacja #sprzedaż online #obsługa klienta

07.02.2023
Udostępnij:

WhatsApp to popularny komunikator, który może być wykorzystany również do komunikacji z klientami. Ci już go znają i lubią, dzięki czemu nie trzeba będzie ich przekonywać do nowego rozwiązania. Jego dużym atutem jest to, że w wersji podstawowej jest darmowy.

Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów, przeprowadzone przez Urząd Komunikacji Elektronicznej zbadało opinie firm, które działają na terenie Polski.

Wynika z niego, że 67,5% firm używa komunikatorów na telefonie. Ich zdaniem komunikatory stanowią największą konkurencję dla połączeń głosowych (58,1%) i SMS-ów (28%). Zaś najbardziej popularnym jest Messenger, z którego korzysta 82% firm korzystających z komunikatorów internetowych. Dużą popularnością cieszy się WhatsApp (55,5%).


komunikatory-na-telefonie

Źródło: Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów

Poddając analizie czemu służy internet w firmie okazuje się, że firmy zdecydowanie najczęściej korzystają z usług komunikacyjnych (91,7%). Stosunkowo dużą popularnością cieszą się również usługi wideokonferencji – korzysta z nich 19,8% ankietowanych. Firmy stosunkowo często korzystają też z usług aplikacyjnych takich jak np. nawigacja, lokalizacja czy przechowywanie danych w chmurze (18,1%). Zdecydowanie rzadziej przedsiębiorcy decydują się na usługi wideo czy audio.


internet-w-firmie

Źródło: Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów

Prawie jedna piąta respondentów deklaruje, że mogłaby zamienić tradycyjne usługi telefoniczne na rzecz usług takich jak np. Skype, Messenger czy WhatsApp (18,1%). W tym opracowaniu przyjrzymy się jego firmowej odsłonie, czyli WhatsApp Business.


WhatsApp dla firm

WhatsApp jest obecny w większości naszych telefonów. Zrzesza już 2 mld aktywnych użytkowników, czyli korzysta z niego 1/3 internautów. Nie ma w tym nic dziwnego, skoro pozwala za darmo dzwonić, pisać, łączyć się poprzez wideo, tworzyć grupowe czaty, czy przesyłać pliki. Aplikacja nie wymaga zakładania konta w mediach społecznościowych, wystarczy sam numer telefonu. Atuty komunikatora mogą być również wykorzystane w biznesie.

Dla firm może stać się głównym kanałem komunikacji, bo pozwala na sprawne prowadzenie dialogu z klientem i bezproblemowe przesyłanie załączników, np. kuponu rabatowego, faktury czy oferty. Szerszym zakresem funkcjonalnym cechuje się WhatsApp Business albo WhatsApp Business API. Pozwalają one przede wszystkim na masową wysyłkę wiadomości do klientów, co znacznie usprawnia pracę marketerów.


WhatsApp Business czy WhatsApp Business API?

WhatsApp Business to bezpłatna aplikacja, która została udostępniona firmom stosunkowo niedawno, bo w 2018 roku. Pozwala na uruchomienie nowego kanału komunikacji z klientami, w którym można znaleźć podstawowe informacje o firmie, np. adres, godziny otwarcia, katalog produktów.

Usprawnia pracę dzięki specjalnym funkcjom dla biznesu, takim jak możliwość zapisywania najczęściej wysyłanych odpowiedzi. To znacznie przyśpiesza rozmowy z wieloma odbiorcami, którzy często zwracają się do firmy z tym samym pytaniem. Przedsiębiorca ma również dostęp do tworzenia wiadomości powitalnych i wiadomości poza godzinami pracy, które stanowią informację o dostępności. Może być jednak obsługiwany tylko przez jedną osobę, co w dużej firmie z pewnością się nie sprawdzi.

Większe firmy mogą skorzystać z płatnej wersji: WhatsApp Business API, która pozwala wykorzystać komunikator na szerszą skalę. Narzędzie umożliwia automatyzację komunikacji, np. jednoczesne wysyłanie wiadomości do bazy klientów. Funkcja może być przydatna np. podczas informowania o statusie zamówienia w przypadku e-sklepu.

Na co jeszcze pozwala płatna wersja WhatsApp Business API?

  • dostęp za pośrednictwem certyfikowanego dostawcy, jak SMSAPI (w przypadku WhatsApp dostęp oparty jest o numer telefonu);
  • możliwość integracji przez API np. z systemem CRM;
  • korzystanie w jednym czasie przez wielu konsultantów w dowolnej liczbie czatów jednocześnie (w WhatsApp Business jedna osoba może obsługiwać jedną aplikację);
  • wysyłanie masowych wiadomości do subskrybentów,
  • używanie chatbotów do komunikacji z klientami.

  • Kolejną funkcją dostępną w ramach WhatsApp Business API jest bot. Robot oczywiście nie rozwiąże wielu problemów, ale jest w stanie odpowiedzieć na proste i oparte na schematach pytania.

    💡Więcej na temat zastosowania chatbotów w e-commerce, dowiesz się z artykułu: Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta.



    Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

    Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

    Pobierz za darmo

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

    Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

    29.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

    Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

    25.04.2024 Czytaj więcej