Firmy, które blogują, odnoszą sukces

#pozycjonowanie #sklepy internetowe #marketing #content marketing #blog

21.03.2023
Udostępnij:

55% więcej odwiedzających, 97% więcej linków przychodzących, 434% więcej zindeksowanych stron – wynika z badania firmy HubSpot prezentującego wyniki 1531 małych i średnich firm, z których 795 blogowało, a 736 nie.

Atrakcyjne treści blogowe mogą ułatwić dotarcie do nowych odbiorców oraz motywować obecnych klientów do zakupów. Stworzenie angażującego bloga wymaga jednak dużego nakładu czasu i pracy. Jak podejść do tworzenia bloga krok po kroku?


Tworzenie bloga

Treści na blogu powinny odpowiadać na potrzeby obecnych i potencjalnych klientów. Wpisy mogą zawierać informacje o produktach, analizę trendów, czy newsy branżowe. W skrócie: blog może służyć do przekazywania wiedzy i informowania o wszelkich sprawach, które łączą markę z klientem. By było to możliwe, w pierwszej kolejności należy określić kto jest klientem – czyli wybrać grupę docelową, a następnie wyłonić personę (lub kilka). Należy zastanowić się, co może ją interesować, jakim językiem się z nią komunikować, kiedy ma czas na czytanie wpisów, gdzie ich szuka (np. media społecznościowe, fora). Mając tę wiedzę, można opracować zakres tematyczny wpisów.

💡 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nt. tego od czego zacząć prowadzenie bloga firmowego – zajrzyj do podlinkowanego artykułu.


Plan wydawniczy

Wiedząc komu i co chce się komunikować, należy określić kiedy i jakimi kanałami chcemy dotrzeć do odbiorców. W zależności od przyjętej strategii można zdecydować się na jeden lub więcej wpisów tygodniowo. Jeśli celem prowadzenia bloga jest wzrost ruchu organicznego na stronie, częstotliwość publikacji powinna być większa – nawet trzy, cztery wpisy tygodniowo. Podobnie należy postąpić na początku prowadzenia bloga – gdy baza wpisów jest jeszcze mała. Z czasem wystarczy jeden, dwa wpisy tygodniowo – ważne, żeby były ciekawe, angażujące i wartościowe.

Wpisy powinny pojawiać się w dniach, w których wcześniej określona persona ma czas na ich lekturę. Należy je dodatkowo promować, np. w mediach społecznościowych. Wystarczą nawet trzy zdania podsumowujące dlaczego warto przeczytać tekst oraz link do strony z artykułem. Warto pokusić się o nową treść, zamiast kopiować fragment publikacji.

💡 W tym kontekście warto dowiedzieć się więcej nt. tego Jak działa wyszukiwarka Google?, ponieważ kolejnym z celów, jakie stawia się przed treściami blogowymi jest budowa lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym z etapów jest opracowanie planu wydawniczego, czyli kalendarza publikacji, w którym opisujemy co i kiedy chcemy opublikować na naszym blogu firmowym. O ile to możliwe, warto go przygotowywać z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, by mieć czas na opracowanie materiałów. Warto zostawić sobie miejsce na tzw. spontaniczne wpisy, które będą odpowiedzią na jakieś aktualne wydarzenia. Plan wydawniczy powinien zawierać konkretne tematy artykułów wraz ze skrótową rozpiską zawartości, słowami kluczowymi, datą publikacji, grafikami. Przy każdym artykule warto dodać autora, by wiedzieć kto odpowiada za jego opracowanie.

💡 W opracowaniu artykułów może Ci pomóc copywriter, który wie jak należy opracowywać artykuły, by były jednocześnie wartościowe dla odbiorców oraz dobrze odbierane przez roboty Google. Dzięki temu zyskasz czas, które będziesz mógł przeznaczyć na inne zadania, związane bardziej z zarządzaniem swoim biznesem. O tym dlaczego, nie warto brać wszystkich zadań na swoje barki pisaliśmy w artykule: Co zyskasz na delegowaniu zadań?


Pomysły na wpisy blogowe

Właścicieli sklepów internetowych planujących stworzyć bloga, najbardziej interesuje kwestia pomysłów na kolejne artykuły. O ile na początku może się to wydawać proste, to w miarę pojawiania się kolejnych wpisów zaczyna brakować nowych tematów. Dlatego na etapie tworzenia planu wydawniczego, warto pogrupować tematy na ogólne zagadnienia, aby później móc je rozszerzać. Oto przykład planu wydawniczego dla sklepu internetowego z tapetami (na kwiecień 2023 r.)


blog-harmonogram

Brak pomysłów na kolejne publikacje

Jeśli baza wpisów będzie już dość obszerna, mogą pojawić się trudności z wymyśleniem nowych tematów. Skąd czerpać pomysły? Oto kilka sprawdzonych kategorii wpisów.

  • Prezentacja produktów – cechy, przewagi, możliwości zastosowania, recenzje – np. z wykorzystaniem storytellingu.

  • Poradniki branżowe – wyjaśnienia różnych zagadnień związanych z marką.

  • Porównanie produktów – w ramach własnego asortymentu (doradzanie).

  • Inspiracje – pokazanie, jak można wykorzystać produkty marki.

  • Trendy – komunikowanie, co słychać w branży.

  • Instrukcje – wyjaśnienia, jak używać produktów marki.

  • Informacje – o nowej ofercie, o tym co dzieje się w firmie.

  • Wiedza ekspercka – poruszająca szeroko pojęte tematy związane z branżą.

  • Odpowiedzi na pytania klientów – bardzo ważnym źródłem tematów może okazać się Biuro Obsługi Klienta, ponieważ to jego pracownicy wiedzą najlepiej z jakimi problemami lub wątpliwościami mierzą się klienci. Warto notować o co pytają, gdy piszą lub dzwonią i dzięki temu stworzymy sobie listę tematów publikacji, które będą wprost odpowiadać na potrzeby klientów.

  • Blog w sklepie internetowym może Ci pomóc w realizacji wielu celów. Ma wartość marketingową, pozwala budować relacje z klientami, stanowi przewagę konkurencyjną, zwiększa zasięg, pomaga w pozycjonowaniu sklepu – dlatego, jeżeli jeszcze tego nie robisz, warto zacząć rozwijać blog firmowy.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

    Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

    25.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    25.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej