Trudna sytuacja ekonomiczna powoduje, że coraz częściej oglądamy każdą złotówkę z dwóch stron zanim ją wydamy. Nie inaczej jest w biznesie. Rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej skłaniają nas do poszukiwania oszczędności. Wiele firm ucina wydatki na reklamę i marketing, bo przecież nie są one niezbędne. Nie warto jednak zupełnie z nich rezygnować, a jedynie przeanalizować ich skuteczność i zdecydować się na te, które realizują cele biznesowe.
W artykule Jak dużą część budżetu sklepu internetowego należy przeznaczyć na marketing? – wyjaśniliśmy, że budżet powinien mieścić się w granicach od 5% do 20% przychodów. Kłopot pojawia się wtedy, gdy przychody są mniejsze, niż się spodziewaliśmy. Z takim problemem boryka się obecnie wiele małych firm, szczególnie sklepów internetowych. Powodem jest ograniczanie wydatków przez konsumentów, z powodu wysokiej inflacji i niepewnej sytuacji ekonomicznej kraju. Dlatego warto poddać analizie swoje wydatki na reklamę i marketing. Można to zrobić według planu 5 kroków.
1. Planuj wydatki
Sprawdź (lub przypomnij sobie) ile planowałeś wydawać na reklamę i marketing, a ile wynoszą obecnie te koszty. Jeśli wydatki wzrosły o 20%, a Twoje zyski o taką samą wartość, to wszystko się zgadza. Jeśli jednak Twoje zyski pozostały na tym samym poziomie lub zmniejszyły się – koniecznie podejmij działania.
2. Zrób audyt wydatków
Jeżeli wydaje Ci się, że wydajesz zbyt dużo na reklamę i marketing, w pierwszej kolejności musisz przygotować zestawienie, w którym opiszesz ile i na co wydajesz. Dzięki temu sprawdzisz, które wydatki są największym obciążeniem, a które nie mają większego znaczenia.
3. Przypomnij sobie, jakie są Twoje cele
W każdej pozycji wcześniej przygotowanego zestawienia zapisz cel, który te działania miały realizować, oraz informację czy są już widoczne efekty.
4. Zrezygnuj z tego, co nie przynosi efektów
W kolejnym kroku warto przeanalizować te cele i sprawdzić czy niektóre z nich nie zostały już osiągnięte. Wtedy nie trzeba już kontynuować działań, co w efekcie oznacza możliwość ograniczenia wydatków.
5. Mierz efekty
Może zdarzyć się, że niektóre wydatki się dublują, bo realizują jeden cel. Wtedy warto porównać efekty i koszt tych działań i wybrać korzystniejszą opcję. Możesz również wybrać najważniejsze cele lub zmodyfikować je w odniesieniu do zmienionej rzeczywistości ekonomicznej i ponownie przyjrzeć się wydatkom.
6. Zrób to sam
Z delegowania zadań innym płynie wiele korzyści. Jednak są sytuacje, kiedy nas na to najzwyczajniej nie stać. Dlatego, jeśli czujesz, że Twój biznes nie rozwija się tak jak powinien i trwa to od momentu pogorszenia się sytuacji ekonomicznej w kraju, to czas na wzięcie pewnych spraw w swoje ręce. Wiele zaoszczędzisz ograniczając współpracę z agencją reklamową czy marketingową. Oczywiście nie jesteś w stanie i nie masz kompetencji, aby wszystko zrobić we własnym zakresie, sle są zadania, z którymi na pewno dasz sobie radę.
Na przykład, z pomocą kilku poradników, poradzisz sobie z prowadzeniem kanałów w mediach społecznościowych, pisaniem tekstów na bloga, czy tworzeniem opisów produktów. Bez problemu nauczysz się, jak promować firmę w różnych kanałach. W sieci dostępnych jest ogrom informacji na ten temat, zawsze możesz też umówić się na płatną konsultację w agencji.
Co zrobić, jeśli to nie wystarczy?
Jeśli mimo wszystko Twoja sytuacja jest trudna, a budżet najzwyczajniej w świecie się nie spina, prawdopodobnie nadszedł czas na podwyższenie cen. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Inflacja a Twój e-biznes – czy to czas na podniesienie cen?