Rozwój sztucznej inteligencji oraz jej zastosowanie w biznesie to w ostatnim czasie temat numer jeden. Specjaliści zastanawiają się, w jakim kierunku i tempie będzie się rozwijać AI i ile mamy czasu, by zaadaptować się do nowych warunków.
💡Jeżeli interesuje Cię temat AI, zachęcamy do lektury artykułu, w którym odpowiadamy na pytanie do czego możesz wykorzystać ChatGPT prowadząc sklep internetowy?
Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w wielu gałęziach biznesu. Jej obecność jest szczególnie zauważalna w obsłudze klienta.
Czym jest handel konwersacyjny?
Terminem handel konwersacyjny (lub marketing konwersacyjny) określa się sprzedaż produktów i usług z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak chatboty, asystenci głosowi oraz chaty na żywo, które pozwalają klientom w szybki i łatwy sposób uzyskać informację o ofercie oraz złożyć zamówienie.
Podejście jest coraz częściej wykorzystywane przez marki, ponieważ pozwala:
Narzędzia w handlu konwersacyjnym
Doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią dzwonić i pisać maili. Pozwala w bardzo prosty i szybki sposób uzyskać potrzebne informacje. To klient decyduje o początku i końcu rozmowy, to on decyduje o jej przebiegu.
Technologia umożliwia prowadzenie kilku rozmów na raz, dzięki czemu doświadczony pracownik może znacznie szybciej obsłużyć więcej zapytań. Czat może, ale nie musi działać 24 h na dobę i spełniać funkcję informacyjną, sprzedażową oraz serwisową.
Rodzaj oprogramowania, które bazuje na sztucznej inteligencji i w oparciu o zgromadzone dane udziela klientowi odpowiedzi na jego pytania. Chatboty umożliwiają automatyzację powtarzalnych czynności, np. takich jak odpowiedź na pytania: Ile trwa realizacji zamówienia? Ile dni trwa dostawa? Jaki jest status mojego zamówienia? Czy produkt XY jest dostępny?
Wyróżnia się trzy typy chatbotów: zadaniowe (oparte na regułach), konwersacyjne (oparte na AI – prowadzą rozmowy bardzo podobne do tych między dwójką ludzi), hybrydowe (umożliwiają przełączenie rozmowy do konsultanta).
Pozwala na składanie zamówień za pomocą komend głosowych. Rynek voice commerce dynamicznie się rozwija, o czym pisaliśmy szerzej w podlinkowanym artykule.
Jak AI poprawia doświadczenie zakupowe?
Nowe technologie mogą sprawić, że zakupy staną się jeszcze wygodniejsze i jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań każdego z klientów. AI pozwala na personalizację oferty w czasie rzeczywistym, a narzędzia komunikacyjne umożliwiają klientom uzyskanie informacji o interesującym ich produkcie, dostępności, cenie, warunkach dostawy i kosztach. Co ważne, klient może również złożyć i opłacić zamówienie korzystając ze wsparcia np. wirtualnego asystenta.
Główne korzyści to oszczędność czasu i możliwość jeszcze dokładniejszego dopasowania oferty do danego klienta.
Kluczem do powodzenia zastosowania AI w e-commerce jest zaufanie. Klienci muszą poczuć i przekonać się, że technologia zastosowana w e-sklepie naprawdę działa i dzięki niej są w stanie szybciej i wygodniej zrobić zakupy. Ewentualne niepowodzenia, czy błędy ze strony wirtualnych doradców mogą zniechęcać klientów do korzystania z podobnych rozwiązań.