Jak poprawić doświadczenia zakupowe dzięki sztucznej inteligencji?

#ecommerce #sztuczna inteligencja #AI #sklepy internetowe #chatboty #voice commerce

07.04.2023
Udostępnij:

Rozwój sztucznej inteligencji oraz jej zastosowanie w biznesie to w ostatnim czasie temat numer jeden. Specjaliści zastanawiają się, w jakim kierunku i tempie będzie się rozwijać AI i ile mamy czasu, by zaadaptować się do nowych warunków.

💡Jeżeli interesuje Cię temat AI, zachęcamy do lektury artykułu, w którym odpowiadamy na pytanie do czego możesz wykorzystać ChatGPT prowadząc sklep internetowy?

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w wielu gałęziach biznesu. Jej obecność jest szczególnie zauważalna w obsłudze klienta.


Czym jest handel konwersacyjny?

Terminem handel konwersacyjny (lub marketing konwersacyjny) określa się sprzedaż produktów i usług z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak chatboty, asystenci głosowi oraz chaty na żywo, które pozwalają klientom w szybki i łatwy sposób uzyskać informację o ofercie oraz złożyć zamówienie.

Podejście jest coraz częściej wykorzystywane przez marki, ponieważ pozwala:

  • zwiększyć zaangażowanie klientów,
  • trafniej określać prawdziwe potrzeby klientów,
  • poprawić doświadczenie zakupowe klientów,
  • obniżyć koszty działalności,
  • zarabiać na aktywności w mediach społecznościowych,
  • docierać do klientów za pomocą różnych kanałów i różnych urządzeń.

  • Narzędzia w handlu konwersacyjnym

  • Chat na żywo

  • Doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią dzwonić i pisać maili. Pozwala w bardzo prosty i szybki sposób uzyskać potrzebne informacje. To klient decyduje o początku i końcu rozmowy, to on decyduje o jej przebiegu.

    Technologia umożliwia prowadzenie kilku rozmów na raz, dzięki czemu doświadczony pracownik może znacznie szybciej obsłużyć więcej zapytań. Czat może, ale nie musi działać 24 h na dobę i spełniać funkcję informacyjną, sprzedażową oraz serwisową.


  • Chatbot

  • Rodzaj oprogramowania, które bazuje na sztucznej inteligencji i w oparciu o zgromadzone dane udziela klientowi odpowiedzi na jego pytania. Chatboty umożliwiają automatyzację powtarzalnych czynności, np. takich jak odpowiedź na pytania: Ile trwa realizacji zamówienia? Ile dni trwa dostawa? Jaki jest status mojego zamówienia? Czy produkt XY jest dostępny?

    Wyróżnia się trzy typy chatbotów: zadaniowe (oparte na regułach), konwersacyjne (oparte na AI – prowadzą rozmowy bardzo podobne do tych między dwójką ludzi), hybrydowe (umożliwiają przełączenie rozmowy do konsultanta).


  • Asystent głosowy

  • Pozwala na składanie zamówień za pomocą komend głosowych. Rynek voice commerce dynamicznie się rozwija, o czym pisaliśmy szerzej w podlinkowanym artykule.


    Jak AI poprawia doświadczenie zakupowe?

    Nowe technologie mogą sprawić, że zakupy staną się jeszcze wygodniejsze i jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań każdego z klientów. AI pozwala na personalizację oferty w czasie rzeczywistym, a narzędzia komunikacyjne umożliwiają klientom uzyskanie informacji o interesującym ich produkcie, dostępności, cenie, warunkach dostawy i kosztach. Co ważne, klient może również złożyć i opłacić zamówienie korzystając ze wsparcia np. wirtualnego asystenta.

    Główne korzyści to oszczędność czasu i możliwość jeszcze dokładniejszego dopasowania oferty do danego klienta.

    Kluczem do powodzenia zastosowania AI w e-commerce jest zaufanie. Klienci muszą poczuć i przekonać się, że technologia zastosowana w e-sklepie naprawdę działa i dzięki niej są w stanie szybciej i wygodniej zrobić zakupy. Ewentualne niepowodzenia, czy błędy ze strony wirtualnych doradców mogą zniechęcać klientów do korzystania z podobnych rozwiązań.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Dlaczego warto wybrać polską bramkę płatniczą dla swojego e-commerce?

    Stoisz przed wyborem operatora płatności w Twoim serwisie internetowym? Sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z lokalnym dostawcą usługi.

    22.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Płatności Google Pay i Apple Pay – nowoczesne metody płatności w małym e-commerce

    Zastanawiasz się nad wdrożeniem Google Pay i Apple Pay w swoim sklepie internetowym? Sprawdź, co możesz zyskać oferując te metody płatności.

    20.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Trendy w projektowaniu kart produktowych dostosowanych do klientów… i ich smartfonów

    Poznaj kluczowe strategie dla optymalizacji kart produktowych na urządzenia mobilne. Dowiedz się, jak zwiększyć konwersję i poprawić UX dzięki responsywności.

    19.02.2024 Czytaj więcej