Jeśli zależy Ci na utrzymywaniu dobrych relacji z klientami i chcesz poprawić wyniki sprzedażowe – musisz zainteresować się mailingiem. Za jego pośrednictwem możesz informować klientów o nowej ofercie, promocjach, marce, produktach czy usługach. Jak go przygotować?
Newsletter to narzędzie, które możesz wykorzystać do stałej komunikacji z klientami. Wysyłając wartościowe treści, masz szansę również na większą konwersję.
Jak przygotować się do wysyłki newslettera?
Zastanawiasz się, jak zachęcić klientów do wyrażenia zgody na przesyłkę newslettera? Okazuje się, że pozyskanie zgód wcale nie jest proste. Każdy jest zabiegany i ma ograniczony czas na zapoznawanie się z kolejnymi wiadomościami przychodzącymi na skrzynkę pocztową. Dlatego musisz klientom dać dobry powód, aby zdecydowali się otrzymywać od Ciebie mailing. Dobrym pomysłem jest zaoferowanie czegoś w zamian. Przykładem może być darmowy e-book, o którym pisaliśmy w tym artykule.
W momencie, kiedy klienci wyrażą zgodę, Twoje wiadomości nie będą postrzegane jako nachalna reklama. Plus dla Ciebie. Skoro sami się zdecydowali, to chętniej otworzą wiadomości i sprawdzą, co ciekawego tym razem masz do zakomunikowania.
Na co zwrócić uwagę przygotowując newsletter?
1. Cel
Twój newsletter powinien spełniać określony cel. Może to być na przykład wzrost sprzedaży. Wtedy należy skupić się na informowaniu o promocjach, wyprzedażach, nowych ofertach, szczegółowych opisach produktów, recenzjach użytkowników, itp. Jeśli natomiast zdecydujesz się na newsletter wizerunkowy, poradnikowy lub specjalistyczny, warto skupić się na przekazaniu wartościowej treści.
2. Grupa odbiorców
Kolejnym etapem jest wyznaczenie docelowej grupy odbiorców. Mając wyznaczony cel i określoną grupę docelową, łatwiej jest określić jakie treści powinny znaleźć się w mailingu.
3. Schemat
Newsletter powinien mieć stały układ i grafikę – zmienia się tylko jego treść. To oznacza, że najbardziej musisz zaangażować się w pierwszym etapie. Później już tylko dodajesz tekst. Dobrym pomysłem jest stosowanie kolorowych grafik, niebanalnych czcionek. Tak, aby Twój newsletter miał swój styl – oczywiście spójny z Twoją marką.
4. Czas
Newsletter najlepiej wysyłać regularnie, w ustalonym wcześniej dniu. W zależności od tego ile e-maili miesięcznie chcesz wysyłać, możesz zdecydować się na przykład na wysyłkę, w pierwszy poniedziałek miesiąca, albo w każdy poniedziałek.
5. Tytuł
To on decyduje, czy ktoś otworzy wiadomość i przeczyta, co chcesz mu zakomunikować. Unikaj standardowych zwrotów. Zaciekaw swojego odbiorcę. Możesz na przykład napisać: Skuteczny trik, aby obniżyć rachunek za prąd. Sprawdzi się jeśli na przykład sprzedajesz energooszczędne produkty. Jeśli natomiast Twoim celem jest informowanie o promocji, możesz napisać: Wyprzedaż płaszczy tylko dla naszych subskrybentów.
6. Treść
Trzeba zacząć od informacji, które są najważniejsze. To one właśnie przykują uwagę odbiorców, i zdecydują czy internauci zapoznają się z pozostałą częścią korespondencji. Newsletter nie powinien powielać treści, które są dostępne na stronie internetowej, czy w mediach społecznościowych. To przesądza o jego wyjątkowości – treści powinny być unikalne i wartościowe dla klienta. Po przeczytaniu czytelnik będzie miał poczucie, że nie stracił czasu i z chęcią otworzy kolejną wiadomość. Zwróć uwagę na formę przekazywanych wiadomości. Powinna być bardziej, lub mniej formalna – w zależności od wybranej grupy odbiorców.
7. CTA
Klient przeczytał, zamknął i zajął się swoimi sprawami. Czy na tym Ci zależało? Jeżeli chcesz, aby klient wykonał jakąś akcję, musisz go na to naprowadzić. Służy temu CTA. Na temat CTA pisaliśmy już w artykule: Czym charakteryzuje się skuteczne CTA? Jeśli na przykład zależy Ci na sprzedaży konkretnego produktu, musisz zaprojektować CTA, które przeniesie klienta, na stronę tego towaru. Pamiętaj: jeden newsletter – jedno CTA.
Techniczna strona newslettera
Przygotowywanie za każdym razem grafik i treści do newslettera, a następnie ręczne wysyłanie go klientom byłoby zbyt uciążliwe. Służą do tego różne programy, z czego warty uwagi jest FreshMail. To program do wysyłania newsletterów, który pozwala zautomatyzować wysyłkę mailingów i zbudować listy odbiorców. Wystarczy wybrać szablon, uzupełnić go i uruchomić kampanię mailową.
Dobre przykłady newslettera
Profesjonalnymi newsletterami może pochwalić się wiele firm. Dobrymi przykładami są: sklep internetowy Wardow oraz organizator turystyki Travelist.
Dlaczego warto zdecydować się na newsletter? Bo dociera do wszystkich Twoich klientów. W ten sposób budujesz długofalową relację. Nawet media społecznościowe nie są tak skuteczne. To jedno z lepszych narzędzi, do realizacji Twojego celu: poprawy wyników sprzedaży.