Jak skrócić czas ładowania się strony sklepu internetowego?

#sprzedaż online #pozycjonowanie #optymalizacja #sklepy internetowe

07.11.2022
Udostępnij:

Czy wiesz, że czas ładowania się strony sklepu może mieć wpływ na wyniki sprzedażowe? Klienci zazwyczaj są niecierpliwi. Jeśli będą musieli zbyt długo czekać na załadowanie się strony, prawdopodobnie zrezygnują z zakupów u Ciebie. Dlatego podpowiadamy jak sprawdzić czas ładowania się strony oraz co zrobić, żeby go skrócić.

2 sekundy – tyle powinno zająć załadowanie Twojej strony. Z badań Google wynika, że 53% odwiedzin jest porzucanych, jeśli czas ładowania strony trwa więcej niż 3 sekundy. Natomiast w handlu detalicznym każda sekunda opóźnienia we wczytywaniu strony powoduje spadek konwersji o nawet 20 procent.


Dlaczego czas ładowania strony ma tak duże znaczenie?

Czas ładowania liczy się od momentu wejścia na witrynę (kliknięcia w link, lub wpisania adresu w górnym pasku przeglądarki), aż do chwili, gdy cała jej zawartość zostanie załadowana.

Szybkość ładowania się strony ma wpływ na współczynnik odrzuceń i konwersję, a pośrednio na Twoje zyski. Skąd to wiemy? Oprócz danych Google można dowiedzieć się tego z analizy testów A/B firmy Amazon (więcej informacji o testach znajdziesz w artykule: Jak przeprowadzić test A/B w sklepie internetowym?). Jak można przeczytać na stronie Smartbees, Amazon stopniowo opóźniał swoje strony o 100 milisekund i sprawdzał, jakie będą konsekwencje. Okazało się, że nawet niewiele wydłużony czas ładowania strony spowodował znaczące straty finansowe. Tylko przy jednej dodatkowej sekundzie ładowania strony, konwersja spadała o jakieś 25%.

Czas ładowania strony jest elementem często ignorowanym przez właścicieli www, którzy nie są świadomi konsekwencji. Utrata klientów to nie wszystko. Szybkość ładowania ma również wpływ na pozycjonowanie. Strony, które wolno się ładują, gorzej wypadają w rankingach wyszukiwarki Google. Lepiej zoptymalizowane strony mają większe szanse na wyższe pozycje.

Ponadto wolne strony są negatywnie odbierane przez użytkowników, co wpływa na wizerunek marki.


Skąd wiedzieć, jak długo ładuje się strona?

Szybkość strony powinna być oddzielnie mierzona na komputerach i na urządzeniach mobilnych. Zdarza się bowiem, że na komputerze strona, potocznie mówiąc, „śmiga”, a na telefonie niekoniecznie. W 2021 roku ze smartfonów podczas zakupów korzystało 41 proc. Polaków – wynika z raportu z „Polacy na e-zakupach 2021”. Użytkownikom smartfonów zdarza się dokonywać zakupów w strefach o słabszym zasięgu telefonii komórkowej, co również wpływa na wydłużenie czasu ładowania strony.

Najłatwiej jest przeprowadzić szybki test w wersji desktopowej i mobilnej, wykorzystując do tego sprawdzone narzędzie Google PageSpeed Insights – wystarczy wkleić link sklepu, aby po chwili ukazały się szczegółowe wyniki analizy. Można z nich odczytać nie tylko szybkość ładowania się strony, a także zapoznać się ze wskazówkami diagnostycznymi, które pozwolą ulepszyć stronę. W osobnych zakładkach znajdują się wyniki dla komputerów i smartfonów.


page-speed-test-bm
Źródło: https://pagespeed.web.dev/ na przykładzie Bluemedia.pl

Narzędzie Google określa wydajność strony, przyznając punkty od 0 do 100. Od 0 do 49 punktów dostają witryny, które ładują się zbyt wolno. W przedziale od 50 do 89 punktów znajdą się strony, których szybkość ładowania można określić jako przeciętną. Na najwyższe oceny, powyżej 90 punktów, mogą liczyć serwisy, które są najszybsze. Badanie w narzędziu Google jest bezpłatne i dostępne dla każdego.


Co może wskazywać, że ze stroną jest coś nie tak?

Być może w trakcie testu okaże się, że czas ładowania Twojej strony wynosi więcej niż 2 sekundy. O ile nie są to o wiele wyższe wartości, nie trzeba panikować. Jeśli natomiast okaże się, że Twoja strona otwiera się na przykład 10 sekund, to oznacza, że masz poważny problem i jak najszybciej trzeba znaleźć jego przyczynę. Może to być:

  • niewłaściwie działający hosting,
  • zbyt dużo zamieszczonych na stronie zdjęć i filmów wysokiej jakości,
  • zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek,
  • błędy w strukturze strony, np. w kodzie.

  • Włącz bezpieczne i wygodne płatności online w swoim sklepie internetowym

    Aktywuj bramkę płatniczą Autopay i zwiększ konwersję

    Zacznij pobierać płatności już dziś

    Jak skrócić czas ładowania strony?

    Rozwiązań jest kilka, ale należy je dopasować do zdiagnozowanej we wcześniejszym etapie przyczyny. Niektóre rozwiązania możesz wdrożyć samodzielnie, do innych wskazane będzie wsparcie specjalisty. Opisaliśmy te sposoby, z których możesz skorzystać sam, mając minimalną wiedzę informatyczną.

  • Zoptymalizuj grafiki

  • Jednym z powodów problemu z ładowaniem strony, o którym już wspomnieliśmy, jest zbyt duży rozmiar zdjęć. Zapewne Twoim celem było szczegółowe zaprezentowanie produktów. Trzeba jednak znaleźć złoty środek i publikować zdjęcia, które jednocześnie dobrze pokazują produkt i nie obciążają strony. Najlepiej używać zdjęć w formacie jpg., w rozmiarze 1000×1500 pikseli o rozdzielczości 72 lub 96 dpi.

  • Wrzuć filmiki na YouTube

  • Być może masz na swojej stronie sekcję z filmami, na których są prezentowane lub testowane Twoje produkty. To bardzo obciąża stronę i jest częstym powodem wolnego ładowania się serwisu. Można jednak temu zapobiec, umieszczając filmy w serwisie YouTube, a na swojej stronie zamieszczać jedynie zdjęcie kadru z linkiem do zewnętrznego serwisu.

  • Zmień hosting

  • Zdarza się, że ze względu na minimalizację kosztów, przedsiębiorcy decydują się na współdzielony hosting. Nie zawsze to rozwiązanie się sprawdza i może powodować opóźnienia w działaniu strony. Warto zapytać swojego dostawcy usługi, czy jest możliwe skrócenie czasu ładowania strony, a jeśli nie, to poszukaj konkurencyjnej oferty. Czas reakcji serwera powinien wynosić od 200 do maksymalnie 500 ms, ale im ten czas jest krótszy, tym lepiej.

  • Zmniejsz liczbę wtyczek

  • Co jakiś czas warto przeanalizować, czy wszystkie podpięte w e-sklepie wtyczki (tzw. pluginy) są Ci rzeczywiście potrzebne. Mogą one spowalniać stronę. Dlatego warto zostawić wyłącznie te, które są niezbędne, a pozostałe usunąć.

    Jeżeli te sposoby zawiodą, pozostało Ci oddać sprawę w ręce fachowca. Jest bowiem jeszcze wiele różnych sposobów na przyspieszenie ładowania strony, ale wymagają one wdrożenia zmian w strukturach strony. W takiej sytuacji dobrze jest poprosić programistę o wsparcie.


    Kiedy poprawisz szybkość ładowania się strony Twojego e-sklepu, powinieneś w bardzo krótkim czasie zobaczyć efekty. Współczynnik odrzuceń zmniejszy się, konwersja wzrośnie, a Twoi klienci chętniej będą dokonywać zakupów. To oczywiście przełoży się wynik finansowy Twojej firmy.


    Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

    Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

    Pobierz za darmo


    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

    Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

    05.08.2024 Czytaj więcej