Jak zaoszczędzić w pierwszym roku działalności małej firmy?

#e-biznes #zarządzanie #sklepy internetowe

27.02.2023
Udostępnij:

Wystartowanie z własnym biznesem to szansa na rozwój i sprawdzenie własnych możliwości. Z drugiej strony to także szereg wydatków koniecznych do poniesienia już na starcie. Czy są koszty, które można zredukować? Jak zaoszczędzić w pierwszym roku działalności małej firmy?

Oto 7 sposobów na oszczędności w firmie:


1. Przygotowanie biznesplanu

Wielu przedsiębiorców zaczyna działalność z niewielkim kapitałem i nadzieją, że “jakoś to będzie”. Często są nieświadomi wszystkich kosztów związanych z rozpoczęciem biznesu, a część wydatków zwyczajnie ich zaskakuje. Rozsądnym jest przygotowanie biznesplanu, który z jednej strony pozwoli zrealizować cele, a z drugiej zmieścić się w przewidzianym budżecie.

Biznesplan trzyma aktywność początkującego przedsiębiorcy w ryzach, ułatwia podejmowanie decyzji, a także weryfikację możliwości – szczególnie tych związanych z inwestowaniem. Warto rozpisać go na cały rok, z podziałem na poszczególne kwartały.


2. Rozwój sieci zawodowej

Jednym z elementów, który może znacząco wpłynąć na powodzenie biznesu i jednocześnie uchronić się przed zbędnymi wydatkami są relacje biznesowe. Posiadanie w swoim otoczeniu osób, które mają już doświadczenie w prowadzeniu działalności jest niezwykle cenne. To właśnie inni przedsiębiorcy mogą służyć wskazówką czy poradą, szczególnie w momencie tworzenia biznesplanu czy podejmowania strategicznych decyzji w pierwszych miesiącach działalności firmy. Dzięki nim początkujący biznesmen może uniknąć błędnych decyzji i możliwych strat finansowych.

Warto pod tym kątem przejrzeć swój profesjonalny profil na LinkedIn czy w innej sieci społecznościowej. Takie miejsca pozwalają poznać nowe osoby, wymienić doświadczenia, a czasem… usługi.


3. Wykorzystanie bezpłatnych narzędzi i aplikacji

Prowadzenie działalności nie musi oznaczać konieczność zakupu drogiego oprogramowania. Aktualnie wiele komercyjnych narzędzi posiada bezpłatne alternatywy, które warto wypróbować by ocenić realne zapotrzebowanie. Z czasem może okazać się, że wystarczająca jest bezpłatna wersja aplikacji. Warto próbować, testować by ocenić co jest realną potrzebą w tym obszarze.


4. Weryfikacja rynku

Ten krok jest jednym z najważniejszych, szczególnie dla tych, którzy chcą oferować niszowe produkty czy usługi. Dobre rozpoznanie potrzeb i oczekiwań pozwoli uniknąć kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek oferty, na którą nie będzie popytu. Początkujący biznes nie poradzi sobie z taką sytuacją. A konieczność wprowadzenia modyfikacji będzie oznaczała większe koszty, niż te planowane.

Pomysł można zweryfikować na kilka sposobów:

  • Skorzystać z ogólnodostępnych raportów przygotowanych przez firmy badawcze. Takie opracowania zazwyczaj zawierają zbyt mało danych by budować konkretne wnioski i podejmować decyzje, ale dają ogólny pogląd na sytuację.
  • Przeprowadzić rozmowy z najbliższym otoczeniem – przyjaciele, znajomi, rodzina mogą dać ciekawy feedback i wskazówki.
  • Samodzielnie przygotować kwestionariusz badawczy (np. prostą ankietę). Działanie będzie czasochłonne, ale przyniesie sporo informacji zwrotnej z rynku.
  • Przeprowadzić kampanię crowdfundingową.
  • Wykorzystać ogólnodostępne narzędzia, jak np. Google Trends.
  • Analiza dyskusji na forach internetowych lub w grupach facebookowych (tu także można zadać pytania i poprosić o opinie).

  • 5. Analiza i optymalizacja kampanii marketingowych

    To jedno z najtrudniejszych zadań – nie tylko dla początkującego biznesu. Działania marketingowe są wymagające a efektywność zależy od zaangażowania i nieustannej optymalizacji. Nie zawsze wielkość wydatków reklamowych przekłada się na ilość klientów – dlatego zanim zostaną zwiększone, warto zadbać o kilka podstawowych rzeczy, które mogą przynieść lepsze wyniki niż drogie kampanie:

  • ustalić wartościowe kanały do komunikacji (które social media są najbardziej odpowiednie),
  • zoptymalizować stronę internetową pod kątem sprzedaży (czy nie ma rozpraszaczy, czy proces zakupu przebiega bez zakłóceń),
  • stale rozbudowywać listę mailingową (pozyskanie zgód na wysyłkę oferty),
  • stworzyć program lojalnościowy zachęcający do regularnych zakupów i np. rekomendacji,
  • przygotowywać ciekawe oferty produktowe, w tym np. w powiązaniu z innymi markami/usługami,
  • zidentyfikować branżowych influencerów i ustalić z nimi działania wspierające markę.

  • 6. Weryfikacja kosztów

    Stała analiza kosztów prowadzonej działalności pozwala zidentyfikować te obszary, które generują ich najwięcej a następnie poszukać rozwiązań optymalizujących. Na rynku pojawiają się nowi gracze lub dotychczasowi modyfikują ofertę. Wraz z rozwojem biznesu – warto podjąć próbę renegocjowania warunków by uzyskać korzystne dla siebie rozliczenia.


    7. Outsourcing usług

    To naturalne, że przedsiębiorca nie jest ekspertem w każdej z możliwych dziedzin potrzebnych do prowadzenia biznesu. Dlatego warto część koniecznych działań oddać w ręce profesjonalistów. Dotyczy to takich obszarów, jak m.in. księgowość. Wskazówki eksperta pozwolą nie tylko prowadzić biznes zgodnie z prawem i obowiązującym systemem podatkowym, ale także maksymalnie wykorzystać przysługujące ulgi czy przywileje. A to dla małej firmy może mieć ogromne znaczenie.

    💡 Jeżeli interesuje Cię ten temat, zajrzyj do artykułu Co możesz zyskać na delegowaniu zadań?, w którym szerzej opisujemy korzyści wynikające z powierzenia części codziennych zadań profesjonalistom.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

    Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

    22.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

    Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

    18.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Strategie marketingowe dla e-commerce w branży fitness

    Poznaj sprawdzone strategie marketingowe dla branży fitness w e-commerce. Dowiesz się, jak zwiększyć zasięg i zaangażowanie wokół Twoich produktów i usług fitness.

    16.04.2024 Czytaj więcej