Wystartowanie z własnym biznesem to szansa na rozwój i sprawdzenie własnych możliwości. Z drugiej strony to także szereg wydatków koniecznych do poniesienia już na starcie. Czy są koszty, które można zredukować? Jak zaoszczędzić w pierwszym roku działalności małej firmy?
Oto 7 sposobów na oszczędności w firmie:
1. Przygotowanie biznesplanu
Wielu przedsiębiorców zaczyna działalność z niewielkim kapitałem i nadzieją, że “jakoś to będzie”. Często są nieświadomi wszystkich kosztów związanych z rozpoczęciem biznesu, a część wydatków zwyczajnie ich zaskakuje. Rozsądnym jest przygotowanie biznesplanu, który z jednej strony pozwoli zrealizować cele, a z drugiej zmieścić się w przewidzianym budżecie.
Biznesplan trzyma aktywność początkującego przedsiębiorcy w ryzach, ułatwia podejmowanie decyzji, a także weryfikację możliwości – szczególnie tych związanych z inwestowaniem. Warto rozpisać go na cały rok, z podziałem na poszczególne kwartały.
2. Rozwój sieci zawodowej
Jednym z elementów, który może znacząco wpłynąć na powodzenie biznesu i jednocześnie uchronić się przed zbędnymi wydatkami są relacje biznesowe. Posiadanie w swoim otoczeniu osób, które mają już doświadczenie w prowadzeniu działalności jest niezwykle cenne. To właśnie inni przedsiębiorcy mogą służyć wskazówką czy poradą, szczególnie w momencie tworzenia biznesplanu czy podejmowania strategicznych decyzji w pierwszych miesiącach działalności firmy. Dzięki nim początkujący biznesmen może uniknąć błędnych decyzji i możliwych strat finansowych.
Warto pod tym kątem przejrzeć swój profesjonalny profil na LinkedIn czy w innej sieci społecznościowej. Takie miejsca pozwalają poznać nowe osoby, wymienić doświadczenia, a czasem… usługi.
3. Wykorzystanie bezpłatnych narzędzi i aplikacji
Prowadzenie działalności nie musi oznaczać konieczność zakupu drogiego oprogramowania. Aktualnie wiele komercyjnych narzędzi posiada bezpłatne alternatywy, które warto wypróbować by ocenić realne zapotrzebowanie. Z czasem może okazać się, że wystarczająca jest bezpłatna wersja aplikacji. Warto próbować, testować by ocenić co jest realną potrzebą w tym obszarze.
4. Weryfikacja rynku
Ten krok jest jednym z najważniejszych, szczególnie dla tych, którzy chcą oferować niszowe produkty czy usługi. Dobre rozpoznanie potrzeb i oczekiwań pozwoli uniknąć kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek oferty, na którą nie będzie popytu. Początkujący biznes nie poradzi sobie z taką sytuacją. A konieczność wprowadzenia modyfikacji będzie oznaczała większe koszty, niż te planowane.
Pomysł można zweryfikować na kilka sposobów:
5. Analiza i optymalizacja kampanii marketingowych
To jedno z najtrudniejszych zadań – nie tylko dla początkującego biznesu. Działania marketingowe są wymagające a efektywność zależy od zaangażowania i nieustannej optymalizacji. Nie zawsze wielkość wydatków reklamowych przekłada się na ilość klientów – dlatego zanim zostaną zwiększone, warto zadbać o kilka podstawowych rzeczy, które mogą przynieść lepsze wyniki niż drogie kampanie:
6. Weryfikacja kosztów
Stała analiza kosztów prowadzonej działalności pozwala zidentyfikować te obszary, które generują ich najwięcej a następnie poszukać rozwiązań optymalizujących. Na rynku pojawiają się nowi gracze lub dotychczasowi modyfikują ofertę. Wraz z rozwojem biznesu – warto podjąć próbę renegocjowania warunków by uzyskać korzystne dla siebie rozliczenia.
7. Outsourcing usług
To naturalne, że przedsiębiorca nie jest ekspertem w każdej z możliwych dziedzin potrzebnych do prowadzenia biznesu. Dlatego warto część koniecznych działań oddać w ręce profesjonalistów. Dotyczy to takich obszarów, jak m.in. księgowość. Wskazówki eksperta pozwolą nie tylko prowadzić biznes zgodnie z prawem i obowiązującym systemem podatkowym, ale także maksymalnie wykorzystać przysługujące ulgi czy przywileje. A to dla małej firmy może mieć ogromne znaczenie.
💡 Jeżeli interesuje Cię ten temat, zajrzyj do artykułu Co możesz zyskać na delegowaniu zadań?, w którym szerzej opisujemy korzyści wynikające z powierzenia części codziennych zadań profesjonalistom.