Kiedy warto oferować rabaty?

#sprzedaż online #e-biznes

28.03.2022
Udostępnij:

Wiesz doskonale, że podjęcie decyzji zakupowej w dużej mierze zależy od ceny. A gdyby ją obniżyć? Zmniejszyć marże, a jednocześnie podwyższyć konwersję? Sprawdziliśmy, czy takie rozwiązanie ma sens.

Faktem jest, że dla klientów największe znaczenie ma cena produktu lub usługi. Nie zapominaj jednak o innych sposobach pozacenowej walki z konkurencją: szybkie i niedrogie dostawy, wydłużone terminy zwrotów, wysokiej jakości produkty, czy pozytywne opinie. Więcej o znaczeniu ceny znajdziesz w tym poradniku.

Pamiętaj – każda złotówka rabatu dla klienta, to złotówka straty dla Ciebie. Dlatego to rozwiązanie powinno być traktowane jako ostateczność. Dzisiaj zastanowimy się, kiedy i w jaki sposób opłaca się dawać rabaty.

Nie za często

Akcja promocyjna opierająca się na udzielaniu rabatów ma sens, o ile jest przeprowadzana sporadycznie i w sposób przemyślany. Wtedy klientów przygotowuje się do akcji, aby mogli zaplanować zakupy w danym okresie. W takim wydaniu promocja może przynieść firmie korzyści w postaci wzrostu konwersji, pozyskania nowych klientów i utrzymania pozytywnej relacji z obecnymi.

Nie dla każdego

Jeżeli masz lojalnych klientów – doceń ich i okaż im swoją wdzięczność. Warto im raz na jakiś czas podziękować za korzystanie z usług i dokonywanie zakupów. Właśnie dla tej grupy warto co jakiś czas przygotować akcję promocyjną z rabatami. Dzięki temu poczują się lepiej traktowani, co wzmocni ich przywiązanie do Twojej marki.

Nie na wszystko

Właściciele sklepów z produktami sezonowymi i o określonym terminie ważności, mają większe pole do popisu w kwestii udzielania rabatów. Rzeczy, które nie zostaną sprzedane, staną się w bliższej lub dalszej przyszłości bezużyteczne i trafią na straty. Aby do tego nie dopuścić, można je oferować z atrakcyjnym rabatem. Dotyczy to na przykład: suplementu diety, którego termin ważności kończy się za pół roku, albo kurtki, która w przyszłym sezonie nie będzie już modna.

Nie za wszelką cenę

Walka cenami nie przynosi niczego dobrego, a w konsekwencji może prowadzić do wyniszczenia firmy. Dlatego zawsze udzielaj rabatów, tak aby nadal zachować dla siebie choćby niewielką marżę. Możesz to robić, również w sytuacji, gdy kończy się “czas twojego produktu” (np. przez upływający termin przydatności do spożycia, lub ograniczone miejsce do magazynowania).

Nie na pierwszą rzecz

Koszt pozyskania nowego klienta jest wysoki, więc skup się na obecnym. Zamiast przekonać nowego klienta do zakupu jednego produktu, namów obecnego do zakupu dwóch i na ten drugi zaproponuj atrakcyjny rabat.

Kody rabatowe można przesyłać klientom SMS-em lub w newsletterze. Komunikaty na temat akcji rabatowej mogą pojawiać się również na stronie sklepu, a także w mediach społecznościowych. Niezależnie jak poinformujesz o tym klienta, zawsze wcześniej przelicz, czy jest to dla Ciebie opłacalne. Nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji. Każda przyznana zniżka wiąże się ze stratą marży, dlatego trzeba w zamian otrzymać coś innego, np. nowego klienta lub zwiększenie wolumenu sprzedaży przez obecnych klientów.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak wykorzystać analizy płatności do zwiększenia przychodów sklepu internetowego?

Dowiedz się, jak wykorzystać analizę danych płatności do zrozumienia zachowań klientów, optymalizacji oferty sklepu osiągnięcia lepszym wyników finansowych.

28.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jaka będzie przyszłość e-commerce według raportu "Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz"?

Dowiedz się, jak integracja świata online i offline, personalizacja doświadczeń zakupowych oraz smartfony zmieniają sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów.

27.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zrównoważony rozwój i e-commerce: strategie zmniejszania śladu węglowego dużych platform zakupowych

Poznaj ekologiczne praktyki w e-commerce, takie jak biodegradowalne opakowania, lokalne dostawy, czy zaawansowane zarządzanie zasobami i wprowadź je u siebie.

23.05.2024 Czytaj więcej