Merchandising w sklepie internetowym – co warto wiedzieć?

#sprzedaż online #techniki sprzedażowe #sklepy internetowe #merchandising

17.11.2022
Udostępnij:

Wiesz dlaczego w marketach, co jakiś czas, zmienia się umiejscowienie niektórych towarów? Dlaczego chleb i inne produkty pierwszej potrzeby są na końcu? Otóż to gra psychologiczna mająca na celu nakłonić klienta do większych zakupów. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale Ty jako właściciel e-sklepu powinieneś. Niektóre z tych technik możesz wprowadzić do swojej strategii, aby zwiększyć konwersję.

Merchandising to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji asortymentu w sklepie. Jest skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży, poprzez czerpanie inspiracji z psychologii zachowań konsumentów. W przypadku sklepu internetowego polega to na takiej prezentacji produktów, aby finalnie jak najwięcej z nich wpadło do koszyka zakupowego.

Płeć ma znaczenie

JKobiety robią zakupy inaczej, niż mężczyźni. Kobiety nie zawsze trzymają się wyznaczonego planu zakupowego, często kupują więcej, niż potrzebują. Lubią porównywać produkty i zapoznać się ze szczegółami. Mężczyźni są bardziej zadaniowi. Kupują to, co mieli zaplanowane i rzadko kiedy poświęcaj czas na przeglądanie produktów spoza listy. W efekcie kobiety spędzają w sklepie internetowym więcej czasu, niż mężczyźni. Są również bardziej podatne na rekomendowane przez sklep produkty. To oznacza, że prezentacja produktów w Twoim e-sklepie powinna być dostosowana do płci, do której kierujesz ofertę.

W przypadku kobiet sprawdzi się estetycznie przygotowany sklep, w którym produkty będą prezentowane w sposób szczegółowy. Duże znaczenie mają zdjęcia i informacje o produkcie – np. skład czy pochodzenia. Warto również pokusić się o większą listę rekomendowanych produktów.

W przypadku mężczyzn warto postawić na jasny i czytelny przekaz, który poprowadzi ich krok po kroku do wrzucenia produktu do koszyka. Nie ma sensu odrywać go od realizacji zadania, jakim jest wrzucenie produktu do koszyka i finalizacja transakcji.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co zrobić, żeby sklep internetowy zarabiał więcej – pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce.

Praktyczne wskazówki

Warto postępować według opracowanego przez specjalistów od marketingu schematu AIDA:

  • A – Attention (uwaga) – klient zwraca uwagę na ofertę,
  • I – Interest (zainteresowanie) – klient zaczyna interesować się ofertą,
  • D – Desire (pożądanie) – klient zaczyna pożądać towaru,
  • A – Action (działanie) – klient dokonuje zakupu towaru.

  • Zastanawiasz się, jak w praktyce zastosować tę strategię w Twoim e-biznesie? Oto kilka wskazówek:

  • zadbaj o estetykę strony głównej – ma to podobne znaczenie, jak w przypadku witryny sklepu stacjonarnego;
  • zaskocz oryginalnym wyglądem witryny – po to, by zapadła w pamięć;
  • uprość nawigację i spraw, by była intuicyjna;
  • usuń przypadkowe treści, które odciągają uwagę klienta;
  • interfejs sklepu powinien ułatwiać powrót do poprzednio oglądanych pozycji (przycisk „wstecz” widoczny w przeglądarce nie wystarczy);
  • przygotuj system automatycznego dopasowania rekomendacji produktów, szczególnie, gdy oferta skierowana jest do kobiet, np. „Inni kupili również…”, „To może Cię zainteresować…” itp. (więcej na ten temat przeczytasz w artykule Czym jest cross-selling, up-selling i down-selling?);
  • dodaj do produktów opcję „pełny opis” – dla mężczyzn często wystarczą podstawowe informacje, ale kobiety będą chciały dowiedzieć się jak najwięcej o kupowanym produkcie;
  • umieść pozytywne opinie użytkowników o Twoim sklepie na stronie głównej i pod każdym produktem;
  • staraj się nakłonić klienta do zapoznania się z zawartością innych zakładek – ułatwiaj poruszanie się między nimi;
  • nie pokazuj produktów, których aktualnie nie ma w ofercie – to ostatnia, ale bardzo ważna rada.

  • Zapewnij swoim klientom bezpieczne płatności online

    Aktywuj bramkę płatniczą Autopay i zwiększ konwersję w swoim sklepie internetowym.

    Włącz płatności online i patrz jak Twój biznes rośnie.

    Jeżeli zależy Ci, aby klienci kupowali więcej, niż zaplanowali, to koniecznie wprowadź do swojego sklepu powyższe zasady merchandisingu w e-commerce. Atrakcyjna wizualnie strona i estetycznie zaprezentowany asortyment mogą przynieść wiele korzyści, przede wszystkim wzrost konwersji i umocnienie wizerunku wartościowej marki.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Transmisje sprzedażowe – jakie prawa przysługują klientom?

    Poznaj kluczowe prawa przysługujące klientom podczas transmisji sprzedażowych online. Dowiedz się, jak zgodność z prawem wpływa na sukces sprzedaży na żywo.

    04.03.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Szybkie przelewy jako sposób na przyspieszenie obsługi zamówień w e-commerce

    Odkryj, jak szybkie przelewy zmieniają e-commerce, skracając czas realizacji zamówień, poprawiając płynność finansową i zwiększając zaufanie klientów.

    29.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Minimalizm w płatnościach. Jak upraszczanie procesów płatniczych wpływa na zadowolenie klientów?

    Dowiedz się, jak uproszczenie płatności może zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić współczynniki konwersji i wprowadź potrzebne zmiany w swoim serwisie.

    27.02.2024 Czytaj więcej