Narzędzia do komunikacji wewnętrznej w firmie – jak się komunikować, żeby sklep działał bez zarzutów?

#komunikacja #sprzedaż online #zarządzanie

09.08.2022
Udostępnij:

Sposób komunikacji między pracownikami zazwyczaj nie jest widoczny dla klienta. Jednak ma bezpośrednie przełożenie na jego doświadczenia zakupowe. W praktyce oznacza to, że trzeba wypracować skuteczny system komunikacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami, aby e-sklep odniósł sukces.

Z badań „Co (u)gryzie e-commerce” opublikowanych przez e-Izbę w 2021 roku wynika, że wysoka jakość produktów nie wystarczy, aby pozyskać klientów. Konsumenci zwracają uwagę na standardy obsługi, metody dostawy i formy płatności. To oznacza, że w sklepie musi zostać wypracowany odpowiedni system komunikacji, żeby zapewnić jak najwyższy poziom usługi, który spełni oczekiwania klientów.

Więcej o doświadczeniach zakupowych przeczytasz w artykule: Na co zwracają uwagę klienci sklepu online?

Brak skutecznej komunikacji między pracownikami może być poważnym zagrożeniem dla sprawnego funkcjonowania sklepu. Skutkami mogą być:

  • opóźnienia w dostawach,
  • trudności w komunikacji z klientami,
  • niewłaściwie skomplementowane zamówienie,
  • brak towaru w magazynie,
  • niewłaściwie prowadzone działania marketingowe,
  • negatywne opinie klientów.

  • Jak zadbać o wewnętrzną komunikację w firmie?

    Przede wszystkim trzeba ustalić cele firmy i sposoby ich osiągnięcia. Pracownicy, powinni się z nimi zaznajomić i wiedzieć do czego firma dąży. Dobrze jest nagradzać ich za osiąganie poszczególnych celów. To pozwoli im efektywniej pracować, a także będzie motywowało do realizacji kolejnych planów. Takim celem może być, np. sprzedaż 100 par butów miesięcznie, 10 pozytywnych opinii tygodniowo, 100% dostarczonych na czas przesyłek, lub poziom zwrotów na poziomie 5%.

    Komunikaty powinny być spójne i łatwe do zrozumienia, przekazane na czas, w odpowiedniej formie i właściwym pracownikom. Dobór narzędzi komunikacji zależy od właściciela e-sklepu, który może metodą prób i błędów sprawdzić, który sposób komunikacji okaże się właściwy dla jego biznesu. Wiele zależy od wielkości firmy i liczby zatrudnionych pracowników. Inne narzędzia sprawdzą się w dużym sklepie zatrudniającym setki czy dziesiątki pracowników, a inne w małym e-sklepie z kilkuosobową załogą. Niezależnie od wybranej metody, można informować co zmieniło się w firmie, powitać nowych pracowników, przekazać najnowsze założenia, podsumować ostatnie wyniki itp.

    Komunikacja może odbywać się poprzez:

  • wewnętrzny newsletter,
  • tablicę informacyjną,
  • intranet – internetowy system do zarządzania zadaniami,
  • radiowęzeł,
  • e-mail,
  • skrzynki na pomysły, listy, prośby,
  • komunikatory (np. Whatsapp, Messenger),
  • spotkania organizacyjne (w formie oficjalnych zebrań, lub mniej oficjalnych wspólnych wyjść, np. do restauracji),
  • wydarzenia sprzyjających integracji (np. wyjazdy, szkolenia).

  • Dobrym pomysłem jest wypracowanie schematu, który będzie odzwierciedlał status zamówienia. Może on być wyjątkowo prosty, a z pewnością przyniesie oczekiwany efekt.

    komunikacja-zespolu

    Dobrze poinformowani pracowni będą efektywniej angażować się do działania, a także identyfikować z misją firmy. Wewnętrzna komunikacja, choć jest dostrzegalna w obrębie struktury firmy, ma wpływ na wizerunek firmy na zewnątrz. Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie przynosi wiele korzyści. Właśnie dlatego warto o nią zadbać.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej