Sposób komunikacji między pracownikami zazwyczaj nie jest widoczny dla klienta. Jednak ma bezpośrednie przełożenie na jego doświadczenia zakupowe. W praktyce oznacza to, że trzeba wypracować skuteczny system komunikacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami, aby e-sklep odniósł sukces.
Z badań „Co (u)gryzie e-commerce” opublikowanych przez e-Izbę w 2021 roku wynika, że wysoka jakość produktów nie wystarczy, aby pozyskać klientów. Konsumenci zwracają uwagę na standardy obsługi, metody dostawy i formy płatności. To oznacza, że w sklepie musi zostać wypracowany odpowiedni system komunikacji, żeby zapewnić jak najwyższy poziom usługi, który spełni oczekiwania klientów.
Więcej o doświadczeniach zakupowych przeczytasz w artykule: Na co zwracają uwagę klienci sklepu online?
Brak skutecznej komunikacji między pracownikami może być poważnym zagrożeniem dla sprawnego funkcjonowania sklepu. Skutkami mogą być:
Jak zadbać o wewnętrzną komunikację w firmie?
Przede wszystkim trzeba ustalić cele firmy i sposoby ich osiągnięcia. Pracownicy, powinni się z nimi zaznajomić i wiedzieć do czego firma dąży. Dobrze jest nagradzać ich za osiąganie poszczególnych celów. To pozwoli im efektywniej pracować, a także będzie motywowało do realizacji kolejnych planów. Takim celem może być, np. sprzedaż 100 par butów miesięcznie, 10 pozytywnych opinii tygodniowo, 100% dostarczonych na czas przesyłek, lub poziom zwrotów na poziomie 5%.
Komunikaty powinny być spójne i łatwe do zrozumienia, przekazane na czas, w odpowiedniej formie i właściwym pracownikom. Dobór narzędzi komunikacji zależy od właściciela e-sklepu, który może metodą prób i błędów sprawdzić, który sposób komunikacji okaże się właściwy dla jego biznesu. Wiele zależy od wielkości firmy i liczby zatrudnionych pracowników. Inne narzędzia sprawdzą się w dużym sklepie zatrudniającym setki czy dziesiątki pracowników, a inne w małym e-sklepie z kilkuosobową załogą. Niezależnie od wybranej metody, można informować co zmieniło się w firmie, powitać nowych pracowników, przekazać najnowsze założenia, podsumować ostatnie wyniki itp.
Komunikacja może odbywać się poprzez:
Dobrym pomysłem jest wypracowanie schematu, który będzie odzwierciedlał status zamówienia. Może on być wyjątkowo prosty, a z pewnością przyniesie oczekiwany efekt.
Dobrze poinformowani pracowni będą efektywniej angażować się do działania, a także identyfikować z misją firmy. Wewnętrzna komunikacja, choć jest dostrzegalna w obrębie struktury firmy, ma wpływ na wizerunek firmy na zewnątrz. Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie przynosi wiele korzyści. Właśnie dlatego warto o nią zadbać.