Reklama przynęta czy marketing szeptany – pomimo tego, że są to kuszące formy reklamy, nie warto ich stosować. Raz stracone zaufanie klienta trudno jest odbudować. Można się również narazić na ryzyko zapłaty grzywny. Jakich metod reklamy się jeszcze wystrzegać?
💡Zakres nieuczciwych praktyk reguluje Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Znajduje się tam katalog nieuczciwych praktyk, oraz sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom.
Czym są nieuczciwe praktyki?
Zgodnie z ustawą, praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.
W szczególności ustawodawca miał na myśli takie sytuacje, które:
Praktyki wprowadzające w błąd
Za praktyki wprowadzające w błąd uznaje się takie, które powodują podjęcie decyzji przez konsumenta, której w innej sytuacji by nie podjął. W przypadku sklepu internetowego, będzie to na przykład informacja, że produkt, będzie w ofercie jeszcze tylko przez trzy dni, a następnie zostanie wycofany z oferty. Klient tylko z tego powodu decyduje się na zakup, bo wie, że już nie będzie miał później okazji. Jeżeli okaże się, że po wspomnianych trzech dniach produkt nadal jest w ofercie, to oznacza, że przedsiębiorca wprowadził klienta w błąd i zastosował nieuczciwą praktykę.
Wprowadzającym w błąd działaniem może być w szczególności: rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji lub prawdziwych, ale w sposób mogący wprowadzać w błąd. Przede wszystkim to reklama porównawcza, czyli działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek, które ma podobne do innego producenta opakowanie, znak towarowy, nazwę i inne oznaczenia.
💡Więcej na ten temat dowiesz się z naszego artykułu: Czym jest reklama porównawcza i czy warto ją stosować?
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, wprowadzające w błąd działania mogą dotyczyć:
Do nieuczciwej praktyki może dojść nie tylko w przypadku celowego działania, ale także zaniechania. Może to być na przykład zatajenie lub nieprzekazanie w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących produktu. Jakich informacji nie może więc zabraknąć podczas prezentacji oferty w e-sklepie? Następujących:
Dodatkowo jeśli na stronie e-sklepu są publikowane opinie, należy poinformować, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.
Najważniejsze przykłady nieuczciwych praktyk wprowadzających w błąd:
Praktyki agresywne
Praktyka rynkowa jest agresywna, jeśli przez nacisk ogranicza swobodę wyboru konsumenta i powoduje podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Może się tak zdarzyć na przykład w sytuacji, kiedy używa się przymusu fizycznego lub psychicznego.
Częściej spotyka się bardziej wysublimowane metody perswazji. Przy ich ocenie trzeba wziąć pod uwagę czy zastosowana praktyka była uciążliwa, celowo wykorzystana itp. Agresywne praktyki rynkowe, które bezpośrednio dotyczą internetowego sklepu to przede wszystkim:
Działania sprzeczne z kodeksem dobrych praktyk
Kodeks dobrych praktyk to zbiór zasad postępowania, a w szczególności norm etycznych i zawodowych przedsiębiorców, którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych. Można go utworzyć we własnym zakresie lub w porozumieniu z innymi przedsiębiorcami.
Należy jednak wiedzieć, że stosowanie kodeksu dobrych praktyk przez sprzedawcę jest dobrowolne. Oznacza to, że jeżeli właściciel e-sklepu przystąpił do konkretnego kodeksu, to musi go przestrzegać. W przeciwnym razie praktyki rynkowe, niezgodne z zasadami kodeksu, będą traktowane jako nieuczciwe.
Odpowiedzialność za stosowanie nieuczciwych praktyk
W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego dotyczy ta sprawa, może żądać: zaprzestania stosowania tej praktyki, usunięcia jej skutków, obniżenia ceny, przygotowania oświadczenia, naprawienia wyrządzonej szkody, czy na przykład unieważnienia umowy.
W przypadku czynów agresywnych, przedsiębiorca podlega karze grzywny w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Roszczenia z tytułu nieuczciwej praktyki rynkowej ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że zastosowana praktyka była uczciwa.
Oprócz przewidzianych ustawowo kar za stosowanie nieuczciwych praktyk, warto zastanowić się, jakie mogą jeszcze zaistnieć konsekwencje dla biznesu. Przede wszystkim są to: utrata zaufania klientów, negatywny wpływ na wizerunek firmy, nieprzychylne opinie, problemy ze sprzedażą – a w konsekwencji zmniejszenie przychodów. Dlatego warto być uczciwym przedsiębiorcą, który dba o swoich klientów, starając się w rzetelny i zgodny z przepisami prawa sposób prezentować swoją ofertę.
Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?
Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce