Prowadzisz biznes i jeszcze nie masz planów na 2022 rok? Czas to zmienić

#e-biznes #zarządzanie

11.01.2022
Udostępnij:

Aby odnieść sukces, musisz wykorzystywać każdy dzień jako okazję do poprawy, aby być lepszym, aby zbliżyć się nieco do swoich celów – to jeden z tych cytatów motywacyjnych, wobec którego nie powinieneś pozostać obojętny. Wciel go w życie, a zobaczysz, jak Twoja firma rośnie w siłę.

Brak celów prowadzi do tego, że nie osiągniesz tego, o czym marzysz. Skąd masz wiedzieć, czy to czego chciałeś jest już w zasięgu Twoich rąk, skoro wcześniej tego nie określiłeś? To najważniejsze zadanie, na które warto zwrócić uwagę nie tylko podczas rozpoczynania działalności gospodarczej, ale również w trakcie planowania nowego roku. Dlatego sprawdź, co trzeba mieć zaplanowane, aby kontrolować swoje postępy.

Miejsce, w którym jesteś

Na początku roku warto dokonać podsumowania dotychczasowej działalności. Sprawdź, w jakiej kondycji jest firma oraz co dzieje się u konkurencji. Zweryfikuj swoje mocne i słabe strony, oceń szanse i zagrożenia (więcej o analizie SWOT przeczytasz tutaj). Następnie określ cele – zarówno te długofalowe, średniookresowe, jak i bieżące. Wtedy będzie Ci łatwiej dążyć do ich realizacji.

Założenia powinny być podzielone na konkretne kategorie, np. w ramach strategii sprzedaży, czy marketingowej. Dodatkowo powinny mieć swoje ramy czasowe, aby kontrolować postępy ich wykonania.

Przykładem takich celów mogą być:

  • Wzrost sprzedaży odzieży dla dzieci o 10% w okresie 3 miesięcy.
  • Zwiększenie wydatków na sourcing o 30% w okresie najbliższego roku.
  • Dotarcie do odbiorców w wieku od 25 do 35 lat przez media społecznościowe w 2022 roku.
  • Wprowadzić szybkie płatności do sklepu internetowego do końca 1 kwartału.
  • Zakup nowej maszyny produkcyjnej w lipcu 2022 roku.


  • Co warto zaplanować?

    1. Finanse

    Przyjrzyj się finansom – sprawdź, czy nie ma problemów z płynnością, spłatą zobowiązań, windykacją. Aby można było realizować cele, należy opracować budżet, który je uwzględni. Należy go zaplanować na cały rok z góry, z podziałem na konkretne okresy. W przeciwnym razie istnieje obawa, że znaczną część budżetu wydasz w pierwszych kwartałach, a na koniec roku, zostanie Ci niewiele (właśnie wtedy jest najgorętszy okres dla sklepów internetowych). Więcej na temat planowania budżetu dowiesz się z artykułu: Jak stworzyć budżet marketingowy dla sklepu internetowego?

    2. Działania reklamowe

    Zastanów się, czy dotychczasowe działania marketingowe, przyniosły oczekiwane rezultaty. Zastanów się, co możesz ulepszyć, zmodyfikować, a z czego zrezygnować.

    3. Wsparcie

    Jeżeli poprzedni rok dał Ci mocno w kość, zastanów się, czy potrzebujesz wsparcia. Może już czas na prawdziwy zespół, który podąża w jednym kierunku? Może są sfery, które wymagają pomocy specjalisty? Jeżeli na przykład planujesz wzrost konwersji, to jednocześnie musisz to zaplanować organizacyjnie – najlepiej poszukać kogoś do pomocy w prowadzeniu biznesu.

    4. Urlop

    Zastanów się kiedy planujesz oderwać się od pracy i wziąć urlop. Musisz to zrobić dużo wcześniej, aby zdążyć przygotować biznes na Twoją nieobecność.

    Plan na 2022 rok

    Wybierz najważniejsze obszary, które wymagają interwencji. Robienie wszystkiego naraz, to jak nierobienie niczego. Sprecyzuj cele, określ budżet, wybierz sposób realizacji tych zamierzeń. Zacznij od spraw najbardziej kluczowych dla funkcjonowania Twojej firmy. Resztę zaplanuj ogólnie, jako cele do zrealizowania w kolejnych latach. Wdrażaj swój plan punkt po punkcie, a kolejne „odhaczone” cele, będą sprzyjać dalszej motywacji.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej