Prowadzisz e-sklep z asortymentem dla kobiet? Te rady mogą Ci się przydać

#pozyskiwanie klienta #sklepy internetowe #grupa docelowa

27.06.2022
Udostępnij:

Kobiety i mężczyźni różnią się w kwestii podejścia do zakupów, czy poszukiwania informacji. Weź to pod uwagę już podczas budowania oferty sklepu internetowego. O czym warto wiedzieć w tym kontekście?

Pamiętaj o tym, kto jest Twoją grupą docelową

Nie ma dwóch takich samych kobiet. Jeśli podczas określania grupy docelowej, weźmiesz pod uwagę wyłącznie dane demograficzne – nic Ci to nie da. Co z tego, że dowiesz się, że Twoją konsumentką jest kobieta po pięćdziesiątce z dużego miasta? Jedne w tym wieku mają za sobą kilka związków, uwielbiają wyjeżdżać do ciepłych krajów i ubierać się u markowych sklepach. Inne są typem gospodyni, które mało kiedy wyjeżdżają dalej niż granica województwa, a ich głównym zainteresowaniem są wypieki. Co ciekawe, obie mogą mieć osiemnastoletnią córkę, której kupują takie same prezenty. Dlatego – nie generalizuj.

Określenie grupy docelowej, w Twoim przypadku, nie będzie łatwym zadaniem. Nie skupiaj się na ich wieku, a na potrzebach. Ciekawe badanie „Polki same o sobie” przeprowadziły Dom Badawczy Maison oraz Garden of Words. Chociaż minęło od niego już 10 lat, to wyniki nadal są aktualne. W ramach badania zostały wyodrębnione następujące grupy konsumentek:

  • Spełnione profesjonalistki – majętne, wykształcone, ambitne, czynne zawodowo, praca jest ważniejsza niż rodzina, dbają o wygląd, są towarzyskie.

  • Obywatelki świata – młode, zależne od rodziców, dbające o wygląd, znające nowe technologie, towarzyskie.

  • Zachłanne konsumpcjonistki – liczy się dla nich status, dbają o swój wygląd, chętnie wydają pieniądze męża, nie chcą pracować.

  • Rodzinne panie domu – domatorki, najważniejsza dla nich jest rodzina, mało o siebie dbają, ograniczają wydatki.

  • Niespełnione siłaczki – rodzina jest dla nich ważna, nie czerpią z życia satysfakcji, są wykształcone, łączą pracę z prowadzeniem domu, mają zbyt wiele obowiązków, w wolnym czasie czytają.

  • Rozczarowane życiem – dojrzałe, często zmartwione, nie mają dobrej sytuacji finansowej, nie zdają o zdrowie, są zaniedbane.

  • Osamotnione konserwatystki – najstarsze, mało wykształcone, katoliczki, lubią oglądać telewizję, mają mało przyjaciół, nie dbają o siebie.

  • To dobry kierunek w celu wyłonienia swojej grupy docelowej. Patrzenie na kobiety tylko przez pryzmat demografii nie jest miarodajne. Więcej na ten temat możesz przeczytać w poradniku: Kim jest buyer persona i jak ją stworzyć?

    Jaka jest współczesna e-konsumentka?

    Często kobiety na pierwszych miejscach stawiają dobro swojej rodziny oraz karierę zawodową. Bardziej niż mężczyźni są perfekcjonistkami, dlatego produkty powinny być skrupulatnie opisane z wykorzystaniem języka korzyści. Najgorszym błędem, jaki możesz popełnić podczas projektowania sklepu, jest kierowanie się stereotypami. Zapomnij o różowym kolorze i wymyślnej czcionce. Nie traktuj kobiet jako infantylne istoty, które można przekonać do zakupu jedynie promocją. Nie generalizuj, bo współczesne kobiety są wykształcone, pewne siebie, inteligentne i wiedzą, czego chcą od życia. Dlatego nie używaj zdrobnień i nie traktuj ich protekcjonalnie. Możesz skutecznie zachęcić je do zakupu, wykorzystując storytelling, różnego rodzaju inspiracje i pozytywną motywację. Kobiety mają większy niż mężczyźni dystans do siebie. Lubią żartować i śmiać się ze swoich drobnych niepowodzeń, o ile zostaną przedstawione w odpowiedni sposób.

    Co warto udoskonalić?

    Pokaż, że Twój produkt jest użyteczny. Kobiety podczas zakupu często sugerują się możliwością praktycznego wykorzystania produktu, dzięki czemu ich życie stanie się łatwiejsze. Szczególnie ma to znaczenie podczas tworzenia opisów. Nie mniej ważna jest dla nich estetyka, dlatego zwróć uwagę na opakowanie, w którym prześlesz produkt.

    W ostatnim czasie na znaczeniu zyskuje autentyczność. Kobiety docenią fakt, że na zdjęciach są zwyczaje kobiety, a nie modelki z wybiegów. Szczególnie skuteczne okazują się porównania np. przed i po wykonaniu makijażu. W przypadku ubrań, pamiętaj, że kobiety mają różne figury, dlatego dobrym pomysłem jest oferowanie bezpłatnych zwrotów.

    Niemniej ważna będzie dostępność odroczonych płatności. Można mieć do konsumentek zaufanie, bo z ostatniego (styczeń 2022 r.) badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że 56,7% kobiet odpowiedzialnie podchodzi do regulowania swoich zobowiązań finansowych, a spłata raty jest dla nich priorytetem. Jednocześnie ponad 80% ankietowanych twierdzi, że w dzisiejszych czasach zaciąganie kredytów czy pożyczek jest czymś normalnym.

    Podczas projektowania strony internetowej zadbaj o kompletne FAQ, aby wszystko było jasne. Kobiety lubią mieć wszystko pod kontrolą i sprawdzają dokładnie zasady obowiązujące w sklepie zanim dokonają zakupu.

    Konsumentki uwielbiają również dzielić się swoimi opiniami, szczególnie z innymi kobietami. Dlatego zachęcaj je do tego, np. w mediach społecznościowych. Właśnie taką strategię wybrała firma Gatta, która do przesyłki dokłada bilecik z prośbą o zamieszczenie zdjęcia na Instagramie.

    gatta-kartka

    Co i jak kupują kobiety?

    Kosmetyki i perfumy to produkty, które Polacy kupują w internecie najchętniej Kobiety robią to częściej (27 proc.), niż mężczyźni (16 proc.). Panie kupują też online produkty z kategorii moda (22 proc.) oraz artykuły dziecięce (21 proc.) – wynika z raportu „Mr. & Mrs. E-commerce” przygotowanego przez Mobile Institute.

    Jak wynika z tego raportu, funkcjonują różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w zachowaniu i preferencjach dotyczących zakupów w sieci. Dla jednej czwartej e-konsumentek kupowanie w sieci to czysta przyjemność i możliwość próbowania nowych produktów. Polki dokonują bardzo świadomych i przemyślanych zakupów w internecie, niemal zawsze sięgając po określone towary (28 proc.). Aż 42 proc. z nich, nie czując potrzeby zmiany, wybiera ofertę tych samych, wcześniej sprawdzonych sprzedawców. Wykorzystaj ten fakt, tworząc ciekawy system lojalnościowy.

    W sklepach dla mężczyzn kupują kobiety

    Nawet jeśli nie masz w swoim sklepie asortymentu dla kobiet, pamiętaj, że to właśnie one często dokonują zakupów dla swoich mężów, partnerów, czy dzieci. Wiele badań wskazuje, że to właśnie kobiety podejmują decyzje dotyczące zakupów i trzymają w ryzach domowy budżet. Z badania KRD „Finanse w parach” wynika, że kobiety coraz częściej przejmują inicjatywę w kontrolowaniu domowych finansów i braniu odpowiedzialności za wspólny budżet. Aż 56,7% przyznało, że trzymają rękę na pulsie pod względem pilnowania terminów spłat zobowiązań, a 56,5% dogląda codziennych wydatków.

    Co ciekawe, kobiety zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni ulegają impulsywnym i drogim zakupom. Tylko 19,9% z nich przyznaje, że raz lub dwa razy w życiu zdarzyło jej się dokonać spontanicznego zakupu na kwotę minimum 500 zł. W przypadku mężczyzn było to 28,5%.

    Jak widzisz, warto zaangażować się w zdobycie zaufania współczesnej e-konsumentki. Jeśli odpowiednio przygotujesz dla niej ofertę, jest duża szansa, że stanie się Twoją wierną klientką.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

    Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

    05.08.2024 Czytaj więcej