Storytelling w małym sklepie internetowym – 5 sposobów na zastosowanie

#sklepy internetowe #marketing #storytelling

03.10.2022
Udostępnij:

Storytelling opanował rynek reklamowy. Z tej formy budowania wizerunku marki czy sprzedaży produktów, bez wahania, korzystają najwięksi. Wiedzą, że jest skuteczny, a przede wszystkim nieszablonowy i można dzięki niemu osiągnąć wiele różnych celów biznesowych. Ty również w swoim niewielkim sklepie internetowym, możesz zdecydować się na tę marketingu.

O tym, że warto stosować storytelling, przekonywać Cię chyba nie trzeba. Musisz jedynie dowiedzieć się, jak to zrobić i gdzie publikować swoje opowieści.

Storytelling w praktyce

Zanim napiszesz opowieść o swojej firmie, musisz określić cel, któremu będzie służyć. W przeciwnym razie, Twój odbiorca nie zrozumie jakie było przesłanie i po co w ogóle zapoznał się z historią. Celem może być na przykład wywołanie emocji, które zachęcą klienta do zakupu. Psycholog Paul Ekman wyróżnił sześć najważniejszych emocji, są to: gniew, strach, smutek, obrzydzenie, przyjemność, zaskoczenie.

Warto, aby choć jedna z nich zdominowała Twoją opowieść. Paweł Tkaczyk, autor książki „Narratologia” tłumaczy, że funkcją emocji jest zdobyć naszą uwagę, odciągając nas od czegokolwiek, co robimy i domagać się reakcji. Reakcji na zmianę w otoczeniu lub na zmianę wewnątrz nas samych. Emocje – po prostu – motywują do działania.

W Twoim przypadku motywacja ma doprowadzić klienta do Twojego sklepu, gdzie dokona zakupów. W jednym z poprzednich artykułów wyjaśniliśmy już czym dokładnie jest storytelling, pokazaliśmy przykłady i daliśmy Ci kilka rad. Zastanówmy się teraz, gdzie możesz opublikować opowieść o swojej firmie lub produkcie.

1. Strona sklepu

Możesz zdecydować się na opublikowanie storytellingu na głównej stronie Twojego sklepu internetowego. Każdy, kto po raz pierwszy tu zajrzy, pozna Twoje wartości i unikalne cechy produktów. Być może będzie skłonny więcej zapłacić, za sam fakt uczestniczenia w wyjątkowym projekcie. Wyjaśnijmy to na przykładzie.

Jeśli prowadzisz e-sklep z akcesoriami dla zwierząt, to z pewnością Twoim odbiorcą jest miłośnik zwierząt. Prawdopodobnie jest, bardziej niż inni, wyczulony na krzywdę zwierząt. Jeśli już na początku dowie się, że część zysków przekazujesz na wsparcie schroniska, to prawdopodobnie będzie gotów wydać więcej pieniędzy, ze względu na świadomość, że ma swój udział w pomocy.

Świetnie sprawdziłby się film, w którym właściciel firmy otwiera kasę, bierze pieniądze i jedzie do schroniska. Tam wita się z właścicielką, przekazuje pieniądze, a następnie otwiera kojce ze zwierzętami, które ewidentnie cieszą się na jego widok. Wyprowadza psy na spacer i głaszcze koty. Rozumiesz już, na czym to polega?

Będzie to miało jednak sens tylko wtedy, gdy rzeczywiście pomagasz. Oszukiwanie klientów to nigdy nie jest dobry pomysł. Po pierwsze – to niemoralne, po drugie – bardzo szybko wyjdzie na jaw. Jeśli nie angażujesz się w pomoc schronisko, zastanów się o czym innym możesz opowiedzieć.

2. Blog

Na blogu można zaplanować cykl artykułów, które będą opowiadały o Twojej marce lub poszczególnych produktach. Możesz na przykład wyodrębnić kilka wartości, którymi się kierujesz i zbudować wokół nich historię. Może to być, np. uczciwość – gdzie w opowiadaniu przywołujesz pracownika, którego oszukał klient, a Ty, zamiast nakazać oddać mu pieniądze, zaprosiłeś go na lunch, żeby poprawić mu humor. W opowieści wyjaśniasz, że w ten sposób można zmieniać świat na lepsze. Twojemu klientowi spodoba się fakt, że pracownicy są szanowani i będzie wiedział, że on też zostanie uczciwie potraktowany.

3. Media społecznościowe

Social media to idealne miejsca do opowiadania o swojej marce. Można do tego wykorzystywać zdjęcia lub filmiki. Jeśli Twoja firma ma wieloletnie doświadczenie, możesz pokazywać zdjęcia z dawnych lat, które zawsze wywołują wiele emocji. Jeśli jesteś "świeżakiem" w e-commerce, możesz pokazywać kuluary swojej pracy. Ludzie lubią kupować, gdy wiedzą, w jaki sposób powstaje ich produkt.

Jeśli na przykład szyjesz torebki, nagraj film o tym, jak wygląda produkcja toreb. Zacznij jednak od początku – pokaż jak wybierasz materiały, jeździsz na targi, projektujesz, inspirujesz pracowników i tak dalej. Takie publikacje mogą sprawić, że Twój produkt będzie wart więcej w oczach klientów.

4. Reklama

To właśnie w reklamach, głównie telewizyjnych, wykorzystywany jest storytelling. Natężenie takich form reklam widać szczególnie przed świętami Bożego Narodzenia, gdy emocje kierują naszymi decyzjami zakupowymi. Przedsiębiorcy lubią się do nich odwoływać, szczególnie w kwestii produktów, które mogą sprawdzić się w roli prezentów.

Przykładem może być reklama drogich kolczyków. W opowieści można pokazać córkę, która dostała pierwsze kolczyki od swojej mamy. Dzisiaj jest już dorosła i chce odwdzięczyć się za lata poświęcenia i oddania. Kupuje jej więc podobne kolczyki i dołącza personalizowany liścik, w którym opisuje swoją miłość. Odbiorca, po obejrzeniu takiej reklamy, być może zdecyduje się na zakup wyjątkowego produktu, bo zrozumie, że tak cenny prezent, jest niczym w porównaniu do uczuć jakie żywi w stosunku do matki. Uświadomiony, jest więc gotów wydać więcej pieniędzy, aby sprawić radość obdarowanej osobie.

5. Ulotka w przesyłce

Storytelling warto stosować, nawet jeśli do zakupu już doszło. Głównie po to, aby klient odczuł, że doceniasz, że wybrał Twoją ofertę i w przyszłości zdecydował się na ponowne zakupy. Świetnym przykładem na wykorzystanie storytellingu w promocji swojej marki jest polska firma Bartnik Mazowiecki. Do przesyłki dołączają ulotkę na grubej połyskującej tekturce, w której za pomocą grafiki i treści informują o historii powstania firmy. W pierwszych zdaniach wprowadzają czytelnika w świat pszczelarstwa. Odbiorca ma wrażenie, że dokonując zakupów, wspiera polską przedsiębiorczość, ale również dba o planetę. Przede wszystkim wie, że ma do czynienia z wyjątkowym produktem.

ulotka-w-przesylce
Źródło: Materiały własne

podziekowanie-za-zakup
Źródło: Materiały własne

Storytelling powoduje, że w procesie komunikacji ze swoim odbiorcom wchodzisz na nowy, wyższy poziom. Dzięki niemu możesz budować więź, emocjami wpływać na decyzje zakupowe, sprawiać, że Twoja firma jest autentyczna. Jeśli jeszcze nie korzystałeś z takiej formy promocji, to najwyższy czas na zmianę.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

23.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej