Do tej pory Twój internetowy biznes hulał, że aż miło, ale coś się zmieniło... Masz coraz mniej zamówień i cyferki przestały się zgadzać. Zastanawiasz się, czy to nie przez konkurencję, która prężnie działa w Twojej branży. Bardzo możliwe, dlatego podpowiadamy jak powstrzymać klientów przed przejściem do konkurencji i jak „odbić” tych, którzy zdążyli to zrobić.
Raport ‘E-commerce w Polsce 2021’ wskazuje, że są pewne czynniki, które motywują klientów do e-zakupów. Analizując je, a następnie wyciągając wnioski, można skutecznie przechytrzyć konkurencję. Podsumujmy je wszystkie i wyjaśnijmy, jak przechylić szalę na swoją stronę. .
Atrakcyjna cena towaru
Kwestia ceny jest nadal decydującym czynnikiem w procesie zakupowym (więcej o znaczeniu ceny znajdziesz w tym artykule). Wiesz już, że walka cenowa nigdy się dobrze nie kończy. Na początku może spowodować większe zainteresowanie ze strony z klientów, ale w dalszej perspektywie wiele stracisz, chociażby motywację do działania. Są jednak wyjątki. Możesz oferować rabaty na wybrane produkty, które konkurencja ma w normalnych cenach (więcej na temat zasad udzielania rabatów już wkrótce w naszej bazie wiedzy).
Całodobowy dostęp do serwisów
Okazuje się, że klienci cenią całodobowy dostęp do serwisów. W przypadku sklepów online to raczej standard. Możliwość wrzucania zakupów do koszyka jest dostępna przez całą dobę, ale warto zautomatyzować odpowiedzi. Celem jest poinformowanie klienta o przyjęciu zlecenia, aby klient miał pewność, że jego zakupy będą zrealizowane.
Niższe koszty dostawy
Jeśli nie walka cenowa, to co? Dobrym pomysłem jest proponowanie niższych kosztów dostawy lub nawet oferowanie jej za darmo, powyżej określonej wartości zakupów (np. 100 zł). Jeżeli Twoja konkurencja nie oferuje takich rozwiązań, to powinien być pierwszy krok w celu odzyskania lub utrzymania klientów.
Atrakcyjne warunki względem sklepów stacjonarnych
Jeżeli Twoi klienci wolą kupować stacjonarnie, zawsze możesz ich przekonać do zmiany przyzwyczajeń. Wystarczy, że użyjesz odpowiednich argumentów i zaplanujesz cykl artykułów poradnikowych. Możesz również takie informacje przekazywać innymi kanałami, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych. Tymi argumentami mogą być: zniżki dla kupujących online, możliwość wydłużonych zwrotów i niższe koszty przesyłki. To powinno przekonać do zmiany nawyków zakupowych i przejścia z off do online.
Pozytywne doświadczenia z przeszłości
Jeżeli Twoja firma działa już dłuższy czas na rynku, to z pewnością klientów wiążą z nią pozytywne doświadczenia zakupowe. W dobie wszechogarniającej konkurencji, opinie i rekomendacje mają ogromne znaczenie. Jeżeli Twoja konkurencja dopiero co pojawiła się na rynku, wykorzystaj ten moment jako swoją przewagę i pokaż klientom, że masz większe doświadczenie i ogromną rzeszę zadowolonych klientów. Jeśli masz lepsze opinie i klienci Cię chwalą – wykorzystaj to. Może konkurencja ma lepsze ceny, czy warunki dostawy, ale Ty masz rekomendacje. Publikuj opinie w mediach społecznościowych, dodawaj pod produktami, eksponuj na stronie głównej. Niech klienci wiedzą, że zakupy u Ciebie będą udane, bo jesteś wiarygodny.
Bacznie obserwuj swoją konkurencję, ale nie kopiuj jej działań. Ucz się na jej błędach, wyciągaj wnioski z odniesionych sukcesów. Znajdź aspekty, w których jesteś lepszy i skoncentruj się na rozwijaniu tych kwestii.