Bezpieczeństwo danych. Jak chronić klienta sklepu internetowego?

#bezpieczeństwo w sieci #bezpieczeństwo #cyberbezpieczeństwo

20.12.2022
Udostępnij:

Wraz z rozwojem usług internetowych oraz rosnącą liczbą sklepów internetowych, wzrosło również zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Dlatego tak ważne jest, żeby każdy e-sprzedawca zadbał o bezpieczeństwo danych swoich klientów.

W poniższym artykule omawiamy najważniejsze i najczęściej stosowane zabezpieczenia stron internetowych.

💡Czym są dane osobowe? Dane osobowe to informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Co za tym idzie, podstawowe dane osobowe to imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail. Również nazwy firm osób fizycznych zaliczają się do tej kategorii.

Obowiązek ochrony spoczywa na każdej firmie, która pracuje z danymi. Bez względu na to, czy w grę wchodzi ich przetwarzanie, przesył, dystrybucja czy nawet tylko archiwizacja, jest to kwestia najwyższej wagi.


Certyfikat SSL

To jeden z podstawowych sposobów zabezpieczenia strony internetowej i zadbania o bezpieczeństwo danych klientów. Niedawno w naszej bazie wiedzy opublikowaliśmy artykuł wyjaśniający czym dokładnie jest protokół SSL i dlaczego jest potrzebny sklepie internetowym.

Przeczytasz w nim, że protokół SSL: szyfruje wszystkie informacje, które użytkownik przesyła za pośrednictwem strony internetowej. Co ważne, SSL szyfruje dane jeszcze na poziomie urządzenia (w przeglądarce), a dopiero później przesyła je dalej. Dzięki temu dane są lepiej zabezpieczone przez złośliwym oprogramowaniem lub atakiem hakerskim.


💡Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak działa certyfikat SSL, jakiego rodzaju dane chroni oraz gdzie można go kupić – kliknij w link i pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce. Znajdziesz w nim te i szereg innych cennych informacji.


Klient sklepu internetowego może z łatwością sprawdzić, czy witryna jest zabezpieczona protokołem SSL. Jeśli jest, przed adresem URL widoczna jest kłódka (najczęściej zielona). Dla kupującego jest to jasny sygnał, że sprzedawca dba o kwestie bezpieczeństwa danych. Zaufanie ze strony klientów to jedna z wielu korzyści, jakie przynosi zakup certyfikatu. Inne to:

  • integralność danych (nawet w przypadku przechwycenia ruchu, atakujący nie odczyta zabezpieczonych danych);
  • pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania (SEO);
  • większe zaufanie do strony;
  • światowy standard zabezpieczeń;
  • większe możliwości (jeżeli chcesz w swoim sklepie aktywować płatności online, posiadanie certyfikatu SSL jest wymagane).

  • Polityka prywatności i ciasteczka

    Na stronie sklepu internetowego powinien się znaleźć dokładny opis tego, w jaki sposób witryna zbierane dane (tzw. cookies) i do czego są one później wykorzystywane. Najczęściej opisuje się to w dokumencie nazywanym Polityką prywatności – powinien go mieć każdy serwis sprzedający usługi lub produkty online.


    💡Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego co powinna zawierać Polityka prywatności – zajrzyj do podlinkowanego artykułu w naszej bazie wiedzy.


    Potrzebujesz profesjonalnych dokumentów dla Twojego sklepu internetowego?

    Skorzystaj ze wsparcia Legal Geek i zyskaj 10% zniżki dla klientów Autopay

    Zamów regulamin e-sklepu lub inne dokumenty

    Obowiązki informacyjne

    Jako administrator danych, masz obowiązek przekazać klientom takie informacje na swój temat jak tożsamość, dane kontaktowe oraz dane kontaktowe inspektora danych osobowych (jeżeli go wyznaczyłeś) oraz cel i podstawę prawną przetwarzania danych.


    Dobre praktyki w zakresie dbania o bezpieczeństwo danych klientów


  • Proś swoich klientów wyłącznie o dane niezbędne do realizacji zamówienia.
  • Nie stosuj domyślnego zaznaczenia w zgodach widocznych pod formularzami na stronie.
  • Zadbaj o to, żeby wszelka dokumentacja na stronie oraz zgody pod formularzami były napisane zrozumiałym językiem.
  • Zawsze otwarcie informuj w jakim zakresie zamierzasz przetwarzać dane klientów.
  • Umożliwiaj klientom wycofanie udzielonych zgód, zmianę danych oraz wyrażenie niezgody na przetwarzanie danych – w łatwy sposób.
  • Stosuj mechanizmy, które wymuszają na klientach ustawianie mocnych haseł, np. składających się z co najmniej ośmiu znaków, w tym z wielkiem i małych liter, cyfry oraz znaku specjalnego.
  • Korzystaj z zaufanych dostawców usług, np. do obsługi newsletterów, którzy również dbają o bezpieczeństwo danych, które przechowują.
  • Stwórz dokument nazywany Polityką bezpieczeństwa, w którym opiszesz reguły, procesy i procedury stosowane w celu ochrony danych.
  • Stosuj szyfrowanie SSL we wszystkich formularzach na stronie.
  • Zawsze aktualizuj oprogramowanie e-commerce, z którego korzystasz, ponieważ aktualizacje bardzo często dotyczą kwestii bezpieczeństwa.
  • Nie instaluj żadnego oprogramowania, którego pochodzenia nie jesteś w stanie zweryfikować.
  • Ogranicz grono osób, które mają dostęp do panelu administracyjnego sklepu i stosuj mocne hasła dostępowe.
  • Pamiętaj o tworzeniu kopii zapasowych baz danych.
  • Wybierz sprawdzonego i zaufanego dostawcę hostingu, który również dba o właściwe zabezpieczenie serwerów.
  • Korzystaj z bezpiecznych płatności online dla sklepów internetowych.
  • Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej