Wraz z rozwojem usług internetowych oraz rosnącą liczbą sklepów internetowych, wzrosło również zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Dlatego tak ważne jest, żeby każdy e-sprzedawca zadbał o bezpieczeństwo danych swoich klientów.
W poniższym artykule omawiamy najważniejsze i najczęściej stosowane zabezpieczenia stron internetowych.
💡Czym są dane osobowe? Dane osobowe to informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Co za tym idzie, podstawowe dane osobowe to imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu, adres e-mail. Również nazwy firm osób fizycznych zaliczają się do tej kategorii.
Obowiązek ochrony spoczywa na każdej firmie, która pracuje z danymi. Bez względu na to, czy w grę wchodzi ich przetwarzanie, przesył, dystrybucja czy nawet tylko archiwizacja, jest to kwestia najwyższej wagi.
Certyfikat SSL
To jeden z podstawowych sposobów zabezpieczenia strony internetowej i zadbania o bezpieczeństwo danych klientów. Niedawno w naszej bazie wiedzy opublikowaliśmy artykuł wyjaśniający czym dokładnie jest protokół SSL i dlaczego jest potrzebny sklepie internetowym.
Przeczytasz w nim, że protokół SSL: szyfruje wszystkie informacje, które użytkownik przesyła za pośrednictwem strony internetowej. Co ważne, SSL szyfruje dane jeszcze na poziomie urządzenia (w przeglądarce), a dopiero później przesyła je dalej. Dzięki temu dane są lepiej zabezpieczone przez złośliwym oprogramowaniem lub atakiem hakerskim.
💡Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak działa certyfikat SSL, jakiego rodzaju dane chroni oraz gdzie można go kupić – kliknij w link i pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce. Znajdziesz w nim te i szereg innych cennych informacji.
Klient sklepu internetowego może z łatwością sprawdzić, czy witryna jest zabezpieczona protokołem SSL. Jeśli jest, przed adresem URL widoczna jest kłódka (najczęściej zielona). Dla kupującego jest to jasny sygnał, że sprzedawca dba o kwestie bezpieczeństwa danych. Zaufanie ze strony klientów to jedna z wielu korzyści, jakie przynosi zakup certyfikatu. Inne to:
Polityka prywatności i ciasteczka
Na stronie sklepu internetowego powinien się znaleźć dokładny opis tego, w jaki sposób witryna zbierane dane (tzw. cookies) i do czego są one później wykorzystywane. Najczęściej opisuje się to w dokumencie nazywanym Polityką prywatności – powinien go mieć każdy serwis sprzedający usługi lub produkty online.
💡Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego co powinna zawierać Polityka prywatności – zajrzyj do podlinkowanego artykułu w naszej bazie wiedzy.
Potrzebujesz profesjonalnych dokumentów dla Twojego sklepu internetowego?
Skorzystaj ze wsparcia Legal Geek i zyskaj 10% zniżki dla klientów Autopay
Obowiązki informacyjne
Jako administrator danych, masz obowiązek przekazać klientom takie informacje na swój temat jak tożsamość, dane kontaktowe oraz dane kontaktowe inspektora danych osobowych (jeżeli go wyznaczyłeś) oraz cel i podstawę prawną przetwarzania danych.