Jak inflacja wpłynęła na zachowania zakupowe Polaków?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #inflacja

05.12.2022
Udostępnij:

Pandemia wywołała boom na zakupy internetowe. Właściciele sklepów online mieli szansę zanotować spektakularne wyniki sprzedażowe. Niestety, inflacja w istotny sposób przyczyniła się do zmiany zachowań zakupowych konsumentów.

Ceny szaleją, a klienci mają coraz większe obawy co do stabilności finansowej swoich gospodarstw domowych. Jak mogą temu zaradzić właściciele e-biznesów?

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że inflacja w listopadzie 2022 roku wyniosła 17,4% (r/r). Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w stosunku do października 2022 roku wzrosły o 0,7%. Najbardziej podrożały ceny żywności i napojów – o 22,3 proc. r/r, nośników energii aż o 36,8 proc. i paliw o 15,5 proc.

gus-ceny-towarow-listopad-22
Źródło: https://twitter.com/GUS_STAT

Nic nie wskazuje na to, aby inflacja miała w najbliższym czasie spaść. Wysoki poziom cen ma swoje przełożenie na zarządzanie domowym budżetem, a tym samym na zakupy.


Stosunek do finansów inny niż dotychczas

Badanie zlecone przez Blue Media „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych 2022” pokazuje, że prawie wszyscy badani odczuli wzrost cen wynikający z inflacji. Połowa respondentów przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej osób przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości (57 proc.). Nastąpił również niewielki spadek liczny osób, które robią zakupy przez internet. Jeszcze w 2021 r. aż 94 proc. badanych deklarowało dokonywanie zakupów przez internet. W 2022 na e-zakupy decydowało się 92 proc. badanych. Ci, którzy nadal korzystają z internetowych transakcji, kupują mniej i… inaczej.


Zmiana nawyków zakupowych

Z listopadowego raportu "Zachowania zakupowe Polaków" przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” wynika, że konsumenci nadal zainteresowani są wysoką jakością, jednak ostateczny wpływ na podjęcie decyzji ma cena. O tym, że to właśnie ona ma priorytetowe znaczenie, wyjaśnialiśmy w artykule: W e−handlu liczy się cena.

Z badań wynika również, że konsumenci większą wagę niż wcześniej przywiązują do wyglądu opakowania oraz umieszczonych na nim znaków jakości. Klienci są bardziej świadomi i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów, sprawdza opinie o produkcie.


co-jest-wazne-podczas-zakupow

Raport „Teraz Polska” sugeruje również, że w trakcie kryzysu Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, zwracając uwagę na cenę.


zmiana-decyzji-zakupowych

Prawie połowa ankietowanych (47,7 proc.) zadeklarowała, że w czasie kryzysu decyduje się na produkty w niższej cenie, a 40,8 proc., że kupuje mniej. Konsumenci częściej kupują produkty o dłuższym terminie przydatności do spożycia oraz zwracają uwagę na kraj pochodzenia produktów. Ponad jedna piąta polskich konsumentów ma obawy, w kwestii dostępności niektórych artykułów, dlatego kupują na zapas.

Potwierdza to informacja branżowego serwisu Hurt&Detal, który poddał analizie dwa raporty: „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” oraz „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?”.

W związku z szukaniem oszczędności przez rosnące ceny, Polacy planują ograniczać zakupy w niektórych kategoriach produktowych, a jednocześnie zwiększyć je w innych. Prawie 80% polskich konsumentów szuka zamienników lub tańszych o ok. 20-30% produktów. 40% badanych wskazało również, że oszczędzają na produktach spożywczych.

Inflacja jest więc najbardziej zauważalna podczas codziennych zakupów. Potwierdzają to wyniki innego badania: Deloitte Global State of the Consumer Tracker. Wynika z niego, że tylko jedna piąta nie ograniczała wielkości swoich koszyków zakupowych. Jedynie 7 proc. kupujących decydowało się zakupy marek premium, a co dziesiąty wybierał przede wszystkim produkty znanych i popularnych marek. Niemal w jednej trzeciej przypadków dotyczyły one zakupów spożywczych bądź alkoholowych, a zdecydowanie mniej zakupu odzieży, obuwia i akcesoriów oraz artykułów kosmetycznych.

Z badania Deloitte wynika również, że mniej niż co dziesiąty respondent na poprawę nastroju kupił sobie gadżet elektroniczny lub produkt z kategorii zabawek i towarów hobbystycznych, takich jak książki, gry wideo czy planszowe.

Odwołując się do wcześniejszych analiz serwisu Hurt&Detal okazuje się, że pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach:

  • żywność (21%),
  • artykuły biurowe (20%),
  • odzież (19%),
  • artykuły dla zwierząt (18%),
  • kosmetyki i suplementy diety (18%),
  • leki (18%).

  • Co czwarty e-konsument planuje zwiększyć częstotliwość i ilość zakupów online. To głównie kobiety od 18 do 44 lat mieszkające w miastach.


    Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

    Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

    Pobierz za darmo


    Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa klientów w trudnych czasach?

    Niesprzyjające podejmowaniu decyzji zakupowych czasy wymagają od przedsiębiorców większego zaangażowania, cierpliwości i wytrwałości. Nastały czasy, kiedy o klientów trzeba zawalczyć jeszcze mocniej. Konkurencja również doskonale daje sobie z tego sprawę, dlatego nie ma na co dłużej czekać. Warto wprowadzić do swojego e-sklepu kilka modyfikacji, np.:

  • darmowa dostawa – np. od ustalonej wartości zamówienia, może być dla klienta istotna podczas porównywania konkurencyjnych ofert;
  • wydłużony termin zwrotów – dzięki niemu klient będzie miał komfort podjęcia decyzji o zakupie w dogodnym dla siebie czasie;
  • wzmacnianie lojalności klientów – nagradzanie klientów za robienie zakupów, np. punktami, voucherami, rabatami, itp.;
  • modyfikacja oferty – promowanie produktu jako zaspokajający podstawowe potrzeby, a nie jako luksusowy;
  • celowanie w inną grupą docelową – przejście „poziom wyżej” w hierarchii ekonomicznej klientów – jeśli do tej pory oferta była skierowana do najmniej zamożnych, warto obecnie kierować ją do lepiej sytuowanych klientów.

  • Coraz trudniejsza kondycja ekonomiczna klientów ma swoje odzwierciedlenie w e-zakupach. Klienci są nastawieni na oszczędniejsze zarządzanie budżetem i kupowanie tego, co niezbędne. Zdarza się, że pozwalają sobie na okazjonalne zakupy dóbr luksusowych, w celu poprawy nastroju.

    Trudno walczyć o utraconą grupę klientów, póki sytuacja gospodarcza nie ulegnie poprawie. Warto jednak spróbować wyżej wymienionych sposobów, które choćby częściowo zrekompensują straty.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Minimalizm w płatnościach. Jak upraszczanie procesów płatniczych wpływa na zadowolenie klientów?

    Dowiedz się, jak uproszczenie płatności może zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić współczynniki konwersji i wprowadź potrzebne zmiany w swoim serwisie.

    27.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Pierwsze kroki w prowadzeniu sklepu internetowego na platformie OpenCart

    Przeczytaj krótki przewodnik o zakładaniu i konfiguracji sklepu na OpenCart, aby poznać najlepsze praktyki i zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci.

    26.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Dlaczego warto wybrać polską bramkę płatniczą dla swojego e-commerce?

    Stoisz przed wyborem operatora płatności w Twoim serwisie internetowym? Sprawdź, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z lokalnym dostawcą usługi.

    22.02.2024 Czytaj więcej