7 najczęściej popełnianych błędów przez marki początkujące w branży e-commerce

18.04.2023
Udostępnij:

Masz świetną stronę internetową, wysokiej jakość produkt i dobrze przemyślaną strategię, ale Twoje konto firmowe świeci pustkami, a stos zaległych faktur rośnie? Musisz koniecznie poddać analizie swoje dotychczasowe działania i znaleźć przyczynę nieprawidłowości, aby móc jak najszybciej je naprawić.

Przygotowaliśmy listę najczęściej popełnianych błędów przez początkujących właścicieli marek w branży e-commerce.


1. Przesadna samodzielność

Ograniczanie kosztów, brak zaufania do innych, przekonanie o własnej nieomylności – powodów, dla których zajmujesz się wszystkim sam może być wiele. Niezależnie jednak od przyczyny, konsekwencje są te same. Spadek formy – najpierw Twojej, a później firmy. Na dłuższą metę, nie da się wszystkiego robić w pojedynkę.

Warto dzielić zadania pomiędzy inne osoby, bo bez tego firma nie ma szans na rozwój. Poświęć energię na znalezienie najlepszych osób do Twojego zespołu, tak abyś mógł im w pełni zaufać i powierzyć niektóre zadania. W tym czasie zostanie więcej czasu na skupienie się na tym, co najważniejsze.

💡Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Co zyskasz na delegowaniu zadań?


2. Niewłaściwy dobór doradców

Nie ufaj bezgranicznie swoim znajomym w kwestiach zawodowych. Chociaż może ci się wydawać, że ich rady są pomocne, nie zawsze musi tak być. Być może pracują w innej branży, nie znają się na handlu internetowym i nie mają potrzebnych informacji nt. Twojej firmy. Ich opinie są oparte bardziej na intuicji niż na danych.

Z drugiej strony, nie ufaj także osobom, które bezkrytycznie popierają wszystkie Twoje pomysły. Może chcą się tylko przypodobać. Kiedy nabierzesz doświadczenia, będziesz umiał podejmować samodzielne decyzje, ale już teraz staraj się jak najmniej decyzji konsultować ze znajomymi, a więcej z fachowcami, np. niezależnymi doradcami.


3. Zbyt duża kontrola

Zastanów się, jak się zachowujesz w stosunku do swoich pracowników. Wypytujesz ich o innych, słuchasz plotek, jednych traktujesz lepiej, a innych gorzej? Wymagasz ciągłej dyspozycyjności, rozliczasz z każdej minuty przerwy, ciągle wymagasz nierealnych wyników? Każdy w końcu będzie miał dość takiej atmosfery. W pracy spędza się połowę dnia, więc atmosfera powinna być jak najbardziej przyjazna. W przeciwnym razie pracownicy będą traktować Cię jak wroga.

Pamiętaj również, że Twój zespół wie o rzeczach, o których możesz nie wiedzieć lub nie chcesz brać ich pod uwagę. Jednym z najważniejszych elementów jest słuchanie, gdy Twój zespół przedstawia Ci pomysły i sugestie. Czasem to właśnie pracownicy mają najbliższy kontakt z klientami i są w stanie wyciągnąć o wiele więcej wniosków. Ponadto nie są tak emocjonalnie związani z marką, więc mogą bardziej obiektywnie ocenić sensowność pomysłów.


4. Brak sprecyzowanej grupy docelowej

Nie możesz liczyć na wysokie przychody ze sprzedaży, jeśli nie jest ona skierowana do właściwej grupy docelowej. Bez względu na to, co sprzedajesz, Twoja marka musi przekazywać właściwe emocje. O tym, jakie to będą emocje, dowiesz się kiedy poznasz osoby, które są zainteresowane zakupem produktu. Tylko wtedy można prowadzić skuteczne działania marketingowe i sprzedażowe.

Jeśli nie wiesz, jak określić swoją grupę docelową, przeczytaj podlinkowany artykuł.


5. Lekceważenie danych

Twoja marka jest bardzo młoda, dlatego nie masz jeszcze dostępu do wielu danych. Potrzeba czasu, aby ze zgromadzonych informacji wyciągnąć wnioski i w oparciu o nie podjąć odpowiednie działania.

Od samego początku zbieraj dane, np. w Google Analytics. Więcej na jego temat przeczytasz w naszym poradniku: Czego dowiesz się z raportu Google Analytics? Jeżeli nie masz pewności, jakie dane analizować, zajrzyj do artykułu, w którym omówiliśmy kluczowe wskaźniki efektywności w e-commerce.


6. Nieumiejętna sprzedaż

Wiele powstających marek popełnia błąd nowicjusza, koncentrując się wyłącznie na cechach swoich produktów, zaniedbując rzeczywiste korzyści. O tym jak należy opisywać produkty w sklepie internetowym przeczytasz w podlinkowanym artykule. Najważniejsze jest, aby Twoja nowa marka podkreślała, w jaki sposób produkty wpływają na życie ludzi. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy rzeczywiście poznasz potrzeby i upodobania swojej grupy docelowej.


7. Brak planów

Co prawda Twoja marka dopiero pojawiła się w świecie e-commerce, ale to nie oznacza, że nie trzeba myśleć o przyszłości. Każda firma powinna mieć jasno zdefiniowane cele, do realizacji których dąży. Co więcej, te cele powinny być jasno określone w czasie. W przeciwnym razie nigdy nie będziesz wiedział, czy już osiągnąłeś sukces, czy wszystko, co najlepsze jeszcze przed Tobą.


To najczęstsze pułapki, w które wpadają wschodzące marki – takie, jak Twoja. Entuzjazm jest potrzebny i dobrze, że go w sobie masz. Pamiętaj jednak o tym, że nie w każdej kwestii należy być optymistą. Czasem potrzebne jest surowe spojrzenie na swoją markę z innej perspektywy, niż do tej pory. Wtedy można zobaczyć więcej i co najważniejsze poprawić błędy i wznieść się na wyższy poziom.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Płatności Google Pay i Apple Pay – nowoczesne metody płatności w małym e-commerce

Zastanawiasz się nad wdrożeniem Google Pay i Apple Pay w swoim sklepie internetowym? Sprawdź, co możesz zyskać oferując te metody płatności.

20.02.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Trendy w projektowaniu kart produktowych dostosowanych do klientów… i ich smartfonów

Poznaj kluczowe strategie dla optymalizacji kart produktowych na urządzenia mobilne. Dowiedz się, jak zwiększyć konwersję i poprawić UX dzięki responsywności.

19.02.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Gry sposobem na rozkręcenie sprzedaży w sklepie internetowym

Odkryj, jak gamifikacja, czyli wprowadzenie elementów gier do e-sklepów, przyciąga pokolenie Z, zwiększa lojalność klientów i wzmacnia zaangażowanie.

15.02.2024 Czytaj więcej