Jakie czynniki wpływają na wybór sklepu internetowego w 2023?

#raport #sprzedaż online #sklepy internetowe #Gemius

15.02.2022
Udostępnij:

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce, zmieniają się preferencje klientów. Mają coraz większe wymagania do jakości produktów, zwracają uwagę na ich ceny, biorą pod uwagę opinie. Sklepy internetowe w 2023 roku muszą sprostać tym wymaganiom, aby nie stracić klientów i pozyskać nowych.

Ciekawe wnioski płyną z badania Gemiusa pt. „E-commerce w Polsce 2021”. Raport podsumowuje zachowania konsumentów w minionym roku. Na podstawie wyników można wyciągnąć szereg wniosków i ma ich podstawie dostosować się do zmieniających potrzeb klientów.

Jakie czynniki wpływają na wybór sklepu internetowego?

Ze wspomnianego raportu wynika, że do zakupów online nadal najbardziej przyciąga użytkowników atrakcyjna cena. Wcześniej poruszaliśmy ten temat w artykule: Cena. Czy tylko ona ma znaczenie dla klienta? Okazuje się, że równie ważne są opinie innych klientów, o których pisaliśmy w artykule: Opinie mają znaczenie. Właśnie oceny budują zaufanie i przesądzają o decyzji zakupowej. Jednak nie tylko one wpływają na wybór sklepu.

Z raportu Gemiusa można wyciągnąć wiele cennych wskazówek. Warto wziąć je pod uwagę i w 2023 roku wdrożyć je do swojej strategii. Na co więc warto zwrócić uwagę? Oto pięć najistotniejszych czynników wpływających na wybór danego sklepu.

1. Atrakcyjna cena produktu

W tej kwestii nic się nie zmienia – dla klientów nadal najważniejsza jest cena produktu. Zwraca na nią uwagę aż 45% ankietowanych. To oznacza, że ten rok nie powinien być rokiem podwyżek. Przez nie można stracić sporo klientów. Warto sprawdzać, jakie ceny oferują inne sklepy i wyznaczać je na podobnym poziomie.

2. Niskie koszty dostawy

Aż 42 % klientów zwraca uwagę na koszty dostawy. Te potrafią się diametralnie różnić w sklepach oferujących te same produkty. Warto pomyśleć o darmowej wysyłce, w przypadku zamówienia powyżej określonej kwoty. Jednocześnie można poprosić o oferty kilku firm świadczących usługi kurierskie. Być może zaproponują interesujące stawki, lepsze od tych, które masz obecnie. Dobrze mieć również w ofercie dostawę do paczkomatów, co okazuje się najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem dla klientów. Na ten temat przeczytasz w poradniku: Dlaczego warto mieć automaty paczkowe w ofercie dostawy?

3. Pozytywne wcześniejsze doświadczenia

Obsługa posprzedażowa ma ogromne znaczenie, o czym wspominaliśmy w artykule: Idealna obsługa posprzedażowa – o czym musisz pamiętać? Może to być Twój plan na ten rok. Zastanów się, co możesz zrobić, aby klienci mieli miłe doświadczenia po zakupie. Ma to bowiem znaczenie aż dla jednej trzeciej konsumentów.

4. Atrakcyjne promocje, oferty specjalne

Konsumenci niezmiernie uwielbiają różnego typu promocje. Z raportu Gemius wynika, że 26% badanych zwraca na to uwagę. Wykorzystaj ten fakt i zastanów się, co możesz im zaoferować. Nie zawsze promocja oznacza obniżkę ceny. Może to być bon na kolejne zakupy, voucher z okazji urodzin, sprzedaż pakietowa lub przeznaczona dla wyodrębnionej grupy lojalnych klientów.

5. Krótki czas oczekiwania na dostawę

Zakupy online są doceniane przede wszystkim za szybkość realizacji zamówienia. Dlatego nigdy nie zwlekaj z wysyłką zamówień. Ustal godzinę, kiedy kurier każdego dnia będzie odbierał od Ciebie przesyłki. Nie czekaj, aż zbierze się większa pula zamówień, to działa na Twoją niekorzyść. Wysyłając szybko spełnisz potrzeby aż 24% klientów.

Sprawdź, jakie jeszcze czynniki decydują o wyborze sklepu. Przedstawił je Gemius za pomocą przejrzystego zestawienia. czynniki-decydujace-o-wyborze-sklepu-gemius

Fot. Czynniki wpływające na wybór danego sklepu online

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2021”



Postępująca inflacja i wszechobecna drożyzna każą coraz bardziej analizować każdy wydatek. Dlatego dla klientów mają znaczenie aspekty związane z ceną produktu i dodatkowymi kosztami, np. dostawy. Jednocześnie nowe koszty, z jakimi muszą się zmierzyć przedsiębiorcy w 2023 roku, nie pozwalają obniżyć cen. Czy jest wyjście z tej trudnej sytuacji? Warto zwrócić uwagę, że dla klientów liczą się przeszłe doświadczenia i promocje. To oznacza, że w 2023 roku warto zainwestować w profesjonalną obsługę posprzedażową i wdrożenie atrakcyjnych form promocji.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak zwiększyć konwersję i wyróżnić się na tle konkurencji w branży kosmetycznej?

Odkryj skuteczne metody na zwiększenie konwersji w branży kosmetycznej. Optymalizuj stronę, personalizuj ofertę i buduj zaufanie, aby przyciągnąć klientów.

22.07.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Integracja płatności WooCommerce – przewodnik dla Twojego e-sklepu

Dowiedz się, jak uruchomić płatności WooCommerce od Autopay, aby zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić konwersję. Poznaj lepiej nasze rozwiązania płatnicze.

15.07.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zarządzanie płatnościami w e-commerce – narzędzia i porady dla małych biznesów

Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać płatnościami dla e-sklepów. Przegląd narzędzi i porad, które pomogą małym biznesom i startupom w optymalizacji procesów.

08.07.2024 Czytaj więcej