Prawie 40% małych firm używa reklam w mediach społecznościowych do generowania przychodów – tak wynika z raportu Digital 2022. Dlatego sprawdziliśmy, co nowego pojawiło się w social mediach i które sposoby dotarcia do konsumenta są warte uwagi.
Zainteresowanie mediami społecznościowymi wśród użytkowników w Polsce wciąż rośnie – takie wnioski płyną z raportu Digital 2022. Porównując luty 2022 roku do lutego 2021 roku, popularność social mediów w Polsce wzrosła o 5 procent. To oznacza, że mamy 1,3 miliona nowych obserwatorów.
Co ciekawe, chociaż użytkowników jest więcej, to mniej czasu spędzają na przeglądaniu mediów społecznościowych, tj. o 10 min. mniej każdego dnia. W rezultacie dziennie poświęcamy na social media 1 godzinę i 49 minut.
Ranking social media
Ze wspomnianego raportu wynika również, że prawie 40% małych firm używa reklam w mediach społecznościowych do generowania przychodów, a prawie 9 na 10 marek korzysta z więcej niż jednego kanału mediów społecznościowych.
Analizę trendów warto więc zacząć od sprawdzenia, które platformy są najbardziej popularne. Liderem jest Facebook. Korzysta z niego ponad 88% użytkowników. Na kolejnych miejscach znajdują się:
W związku z tym, że Messenger i Whatsapp to komunikatory, omówmy platformy: Facebook, Instagram i TikTok. Przygotowaliśmy kilka porad, nt. tego które aktywności są „na czasie”, a czego lepiej jest unikać.
Z Facebooka korzysta ponad 17 milionów Polaków, co stawia go w roli lidera w social mediach.
Już od dłuższego czasu Facebook umożliwia sklepom internetowym sprzedaż produktów czy usług bezpośrednio z profilu. Można do tego wykorzystać różne narzędzia, np. Sklep, czy Marketplace. Na wzór Instagrama, firmy mogą korzystać również z relacji i rolek, w których można opowiadać o marce i produktach. Dobrym pomysłem jest również Live Shopping. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest możliwość bezpośredniej interakcji z widzami i pozyskiwania klientów. Korzystanie z tych narzędzi prowadzi do zwiększania zasięgu i kreowania nowych potrzeb użytkowników.
Przedsiębiorcy często metodą prób i błędów starają się trafić ze swoją ofertą do klientów przez Facebook’a. Zbyt często decydują się na szerokie grupy docelowe, źle dobierają formy reklam, nie ustalają celów kampanii. Do złych nawyków przedsiębiorców, należy zaliczyć również:
Instagram, kojarzony głównie z komunikacją poprzez estetyczne zdjęcia, jest użytkowany przez ponad 10 milionów Polaków.
Zaangażowanie reklamowe na Instagramie jest 10 razy wyższe niż na Facebooku. Warto więc wykorzystać ten potencjał do spełnienia swoich celów sprzedażowych.
Można na przykład opowiadać historię swojej marki lub nawet wprost zachęcać do zakupów poprzez filmy w relacjach, rolkach, Instagram Video i Aktualnościach. To dobry sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i jednocześnie zwiększenie zasięgów. Takie działania mają dużą zaletę – potrafią kreować potrzeby konsumentów.
Ciekawym sposobem na umieszczenie większej ilości treści, jest karuzela. Pozwala udostępniać 10 zdjęć w jednym poście. Jest to więc skuteczny sposób na wykorzystanie storytellingu w mediach społecznościowych. Skuteczne w działaniach sprzedażowych są również Live’y. Pozwalają łączyć się bezpośrednio ze swoimi odbiorcami, głównie osobami, które znają już markę i są skłonne dokonać zakupów.
Można również nawiązać współpracę z influencerami, za pomocą funkcji Zakupy u twórców. Warto do tej strategii dołączyć własne reklamy z materiałami promującymi markę. Jak informuje Instagram, połączenie własnych reklam z materiałami influencerów przynosi lepsze efekty i jest o 90% bardziej opłacalne, niż każda z tych taktyk z osobna.
Obecność na Instagramie pomaga firmom również kształtować pozytywny wizerunek. Nie należy jednak popełniać błędów, takich jak: powtarzanie contentu z innych social mediów, używanie zdjęć z bezpłatnych baz, stosowanie niedopasowanych hasztagów (więcej na ten temat znajdziesz tutaj). Warto również oznaczać w postach swoje produkty, dzięki czemu użytkownicy zostaną przeniesieni bezpośrednio do sklepu.
Instagram cechuje przede wszystkim estetyka i spójny przekaz. To, co zmieniło się w ostatnim czasie, to memy. Podbijają serca instagramowiczów, podobnie, jak użytkowników TikToka.
TikTok
W Polsce z TikToka korzysta 7,7 milionów osób. To głównie młode osoby, często jeszcze w wieku szkolnym.
W jaki sposób warto promować się na TikToku? Przede wszystkim z humorem i odwagą. Dlaczego? Tego oczekują jego użytkownicy i warto spełnić ich wymagania. W efekcie mogą zdecydować się na spontaniczny zakup. Potwierdza to raport „Holiday Shopping Behavior Custom Research”, z którego wynika, że aż 67 proc. użytkowników platformy twierdzi, że TikTok zainspirował ich do zakupów, nawet jeśli początkowo nie mieli ich w planach.
Podobnie jak na Instargramie, tu również warto zaprosić influencerów do współpracy. Twórcy potrafią skutecznie pomagać markom w nawiązaniu kontaktu z konsumentami.
Ciekawe wnioski płyną z badania „TikTok Marketing Science Power of Sound”. Wynika z niego, że aż 88 proc. użytkowników platformy uważa, że dźwięk ma kluczowe znaczenie w doświadczaniu TikToka. Warto więc w swoich filmach zwracać uwagę na muzykę, aby wpływała na wydłużenie czasu oglądania oraz wywoływała pozytywne skojarzenia.
Czego natomiast nie robić? Przede wszystkim umieszczać zbyt poważnych, długich i nieangażujących filmów. Nie zaleca się również nagrywania filmów w pozycji horyzontalnej, właściwa będzie perspektywa wertykalna (pionowa).
O czym jeszcze trzeba wiedzieć?
Warto mieć świadomość, że media społecznościowe mogą skuteczne przekierować ruch na stronę internetową sklepu on-line, ale nie powinny go zastępować. Wszystkie komunikaty powinny być dostosowane do grupy docelowej. Już sam wybór platformy społecznościowej, na której będą prowadzone działania marketingowe, powinien być uzależniony od wcześniej wyodrębnionych person.