12.10.2021 |
Udostępnij:

Elektromobilni.pl i Autopay zorganizowali akcję, dzięki której kierowcy aut elektrycznych należący do EV Klub Polska przejechali bezpłatnie ponad 160 tys. km po wybranych płatnych odcinkach autostrad. Takie kampanie nie tylko pozwalają zaoszczędzić pieniądze kierowcom, ale także popularyzują korzystanie z niskoemisyjnych form transportu.


Dobiega końca czteromiesięczna kampania “Autostrada do elektromobilności”, organizowana przez elektromobilni.pl i Autopay. W jej ramach od 18 czerwca 2021 r. użytkownicy aut w pełni elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles), którzy należą do EV Klub Polska, mogli przejeżdżać bez opłat na dwóch autostradach objętych videotollingiem: na AmberOne A1 czyli na trasie Gdańsk – Toruń (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz na A4 na odcinku Katowice – Kraków (węzeł Murckowska – węzeł Balice). Ich łączny dystans wynosi 276 km.


Autostrada do elektromobilności

Ponad 160 tys. km przejechanych za darmo


Uczestnicy pilotażowego projektu odbyli łącznie 3898 podróży autami elektrycznymi, z czego prawie 54 % odbyło się na odcinku Gdańsk – Toruń, a 46% na odcinku Katowice - Kraków. W ich trakcie pokonali bez opłat prawie 102 tys. km po AmberOne A1 i ponad 59 tys. km po autostradzie A4.


Najczęściej przejazdy odbywały się w piątki i soboty, kiedy to zarejestrowano prawie 33% wszystkich podróży. Rozkład ruchu w całym tygodniu był już dość równomierny i wynosił dla poszczególnych dni od 12,1 % do 16,7 %.


Zdecydowanie większe zróżnicowanie widać analizując rozkład dobowy. Największe natężenie ruchu było między godzinami 10 a 19, z tym że wyraźny szczyt następował między godz. 16 a 18 (16,3% wszystkich przejazdów). W godzinach wieczornych i nocnych ruch wyraźnie spadał, osiągając minimalny poziom między 4 a 5 nad ranem (0,4%). Wyraźny skok następował około 6 rano.


Tesla, a później długo, długo nic


Zdecydowana większość, bo aż 1681 przejazdów (43%) odbywała się autami marki Tesla, głównie Modelem 3 (1149 razy). Wszystkie auta tego producenta pokonały ponad 77 tys. km. Drugi na liście jest Nissan Leaf, który osiągnął wynik o ponad połowę niższy – odnotowano go 818 razy z przejechanym dystansem ponad 24 tys. km. Blisko 16 tys. km pokonały trzecie w zestawieniu samochody marki Kia, które pojawiły się na trasach 312 razy. Łącznie w trakcie kampanii zarejestrowano 21 marek aut.


Zestawienie przejazdów dla poszczególnych użytkowników pokazuje czterech liderów, którzy odbyli po wyznaczonych trasach ponad 100 podróży. Rekordzista pokonał prawie 5,5 tys. km w trakcie 226 przejazdów po autostradzie A4. Kolejni trzej rekordziści zarejestrowani zostali kolejno 129, 121 i 120 razy. Pierwszy z nich podróżował po AmberOne A1, pokonując ponad 3,8 tys. km, pozostali dwaj jeździli po autostradzie A4 i przejechali 3,4 oraz 2,9 tys. km.


Prawie 19 ton CO2 mniej


Biorąc pod uwagę dane zebrane przez JATO Dynamics, dzięki pokonaniu ponad 160 tys. km samochodami elektrycznymi, udało się zredukować emisję dwutlenku węgla do atmosfery o 18950 kg.


Cieszymy się, że naszą wspólną akcją z EV Klub Polska przyczyniliśmy się do ograniczenia emisji CO2 do atmosfery o kilkanaście ton. W skali globalnej to ma oczywiście symboliczne znaczenie, ale tego typu symbole są potrzebne, by konieczne zmiany - w tym spopularyzowanie niskoemisyjnych form transportu - przyspieszyły – mówi Miłosz Kurzawski, członek zarządu Autopay Mobility.


- Naszym celem była promocja elektromobilności i zeroemisyjnego transportu, w tym udowodnienie, że bezproblemowo można pokonywać dłuższe trasy samochodami o alternatywnych napędach. To nam się na pewno udało pokazać. Teraz przyszedł czas na szczegółową analizę kampanii. W niedługim czasie zaprezentujemy rekomendacje dotyczące kontynuowania akcji - mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska, organizator akcji „Autostrada do elektromobilności”.