Finanse w czasach inflacji – podsumowanie raportu (edycja 2023)

#raport #badanie #Finanse w czasach inflacji

27.09.2023
Udostępnij:

Wysoka inflacja, która w szczytowym momencie wynosiła ponad 18 proc., towarzyszyła nam przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Związany z nią wzrost cen zmusił wielu Polaków do zmiany dotychczasowych nawyków i zmobilizował do przyjrzenia się własnym finansom. Część z nas, by poprawić swoją sytuację finansową, musiała sięgnąć do swoich oszczędności lub szukać innych rozwiązań.


Badanie „Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane w marcu 2023 r. na zlecenie Autopay przez agencję badawczą Satisface. Zrealizowano łącznie 1055 wywiadów na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. To siódma edycja raportu. Dzięki badaniu możemy dostrzec zmieniające się podejście Polaków do finansów na przestrzeni lat. Każdego roku mamy też okazję poznać stosunek respondentów do bieżących zdarzeń społeczno-gospodarczych.


Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • O odniesieniu sukcesu finansowego najlepiej świadczy, zdaniem respondentów, posiadanie oszczędności (59 proc.) oraz brak długów (56 proc.).
  • Po rekordowym roku 2021 obserwujemy spadek sprzedaży internetowej do poziomu sprzed pandemii. Warto podkreślić, że zdaniem 59 proc. badanych brak możliwości wyboru ulubionej formy płatności to powód do rezygnacji z internetowych zakupów. Wygoda (69 proc.) i szybkość (67 proc.) to elementy, które decydują o wyborze formy płatności.
  • Liderem płatności online jest BLIK z 51 proc. udziałem, a zaraz za nim szybkie płatności (44 proc.). Na znaczeniu tracą płatności kartami.
  • Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków i zmusiły do sięgnięcia po wcześniej zgromadzone oszczędności lub pożyczkę.
  • ¾ gospodarstw domowych odnotowało w 2023 wzrost wydatków. W 2021 dotyczyło to tylko 24 proc.
  • 69 proc. Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy, z czego ponad połowa z myślą o zabezpieczeniu przyszłości. Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku.
  • Płatność za rachunki zaraz po otrzymaniu wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 6 p.p. Inflacja wraz z kurczącą się siłą nabywczą wymusiła na Polakach regulowanie obowiązkowych płatności w pierwszej kolejności.
  • Niemal 60 proc. badanych nie jest skłonna udostępnić dostawcy usług dostępu do informacji o ich rachunku bankowym, w celu uzyskania oferty lepiej dostosowanej do swoich potrzeb, lub korzystniejszej finansowo. To wzrost o 13 p.p. W stosunku do ubiegłego roku.

  • Pobierz raport


    Na bazie raportu powstały następujące opracowania:

    1. O sukces finansowy coraz trudniej: oszczędności i brak długów to jego synonimy
    2. Rosną oczekiwania Polaków wobec płatności online
    3. Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków
    4. AI w finansach - pusty frazes czy konkretne rozwiązania?
    5. Polacy coraz częściej odkładają pieniądze na realizację marzeń

    Wpisy blogowe:

    1. Polacy nie ufają instytucjom świadczącym usługi finansowe
    2. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług
    3. Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu
    4. Rachunki w Polsce opłacają kobiety
    5. E-commerce traci na zainteresowaniu

    Przeczytaj także:

    Artykuł

    Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego

    Polskie środowisko biznesowe i eksperckie postanowiło wzmocnić obecność naszego kraju w Davos inicjując Leaders Forum powered by Poland.

    11.12.2025 Czytaj więcej

    Artykuł

    Wyniki Black Friday porównywalne z zeszłym rokiem [komentarz eksperta]

    Rozpoczynający czas świątecznych wyprzedaży Black Friday i towarzyszący mu Cyber Monday od lat jest jednym z najgorętszych momentów w ecommerce. Tegoroczne wyniki nie są spektakularne, ale potwierdzają, że wiele osób wstrzymało się z zakupami do momentu pojawienia się większych promocji.

    02.12.2025 Czytaj więcej

    Artykuł

    Technologia dostępna dla wszystkich. Powstał poradnik dla biznesu i organizacji społecznych na temat inkluzywności online

    Nowy poradnik „WłączaMY!”, stworzony przez Fundację Zwolnieni z Teorii we współpracy z Autopay i SWPS Innowacje, pokazuje, jak świadomie projektować dostępne i inkluzywne rozwiązania online.

    06.10.2025 Czytaj więcej