Finanse w czasach inflacji – podsumowanie raportu (edycja 2023)

#raport #badanie #Finanse w czasach inflacji

27.09.2023
Udostępnij:

Wysoka inflacja, która w szczytowym momencie wynosiła ponad 18 proc., towarzyszyła nam przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Związany z nią wzrost cen zmusił wielu Polaków do zmiany dotychczasowych nawyków i zmobilizował do przyjrzenia się własnym finansom. Część z nas, by poprawić swoją sytuację finansową, musiała sięgnąć do swoich oszczędności lub szukać innych rozwiązań.


Badanie „Finanse w czasach inflacji” zostało zrealizowane w marcu 2023 r. na zlecenie Autopay przez agencję badawczą Satisface. Zrealizowano łącznie 1055 wywiadów na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej. To siódma edycja raportu. Dzięki badaniu możemy dostrzec zmieniające się podejście Polaków do finansów na przestrzeni lat. Każdego roku mamy też okazję poznać stosunek respondentów do bieżących zdarzeń społeczno-gospodarczych.


Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • O odniesieniu sukcesu finansowego najlepiej świadczy, zdaniem respondentów, posiadanie oszczędności (59 proc.) oraz brak długów (56 proc.).
  • Po rekordowym roku 2021 obserwujemy spadek sprzedaży internetowej do poziomu sprzed pandemii. Warto podkreślić, że zdaniem 59 proc. badanych brak możliwości wyboru ulubionej formy płatności to powód do rezygnacji z internetowych zakupów. Wygoda (69 proc.) i szybkość (67 proc.) to elementy, które decydują o wyborze formy płatności.
  • Liderem płatności online jest BLIK z 51 proc. udziałem, a zaraz za nim szybkie płatności (44 proc.). Na znaczeniu tracą płatności kartami.
  • Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków i zmusiły do sięgnięcia po wcześniej zgromadzone oszczędności lub pożyczkę.
  • ¾ gospodarstw domowych odnotowało w 2023 wzrost wydatków. W 2021 dotyczyło to tylko 24 proc.
  • 69 proc. Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy, z czego ponad połowa z myślą o zabezpieczeniu przyszłości. Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku.
  • Płatność za rachunki zaraz po otrzymaniu wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 6 p.p. Inflacja wraz z kurczącą się siłą nabywczą wymusiła na Polakach regulowanie obowiązkowych płatności w pierwszej kolejności.
  • Niemal 60 proc. badanych nie jest skłonna udostępnić dostawcy usług dostępu do informacji o ich rachunku bankowym, w celu uzyskania oferty lepiej dostosowanej do swoich potrzeb, lub korzystniejszej finansowo. To wzrost o 13 p.p. W stosunku do ubiegłego roku.

  • Pobierz raport


    Na bazie raportu powstały następujące opracowania:

    1. O sukces finansowy coraz trudniej: oszczędności i brak długów to jego synonimy
    2. Rosną oczekiwania Polaków wobec płatności online
    3. Kryzys i inflacja naruszyły oszczędności Polaków
    4. AI w finansach - pusty frazes czy konkretne rozwiązania?
    5. Polacy coraz częściej odkładają pieniądze na realizację marzeń

    Wpisy blogowe:

    1. Polacy nie ufają instytucjom świadczącym usługi finansowe
    2. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług
    3. Usługi subskrypcyjne tracą na zainteresowaniu
    4. Rachunki w Polsce opłacają kobiety
    5. E-commerce traci na zainteresowaniu

    Przeczytaj także:

    Raport

    Nagłe i gwałtowne warunki pogodowe coraz większym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa [BADANIE]

    Jak wynika z badania Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024", aż 77 proc. z nas postrzega anomalie pogodowe jako poważne zagrożenie dla życia obecnych i przyszłych pokoleń.

    09.12.2024 Czytaj więcej

    Artykuł

    Cyfrowa przyszłość bez barier - rusza druga edycja programu UsuwaMY bariery!

    Rusza druga edycja programu UsuwaMY bariery! - stworzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii i Autopay ze wsparciem SWPS Innowacje.

    20.11.2024 Czytaj więcej

    Raport

    Polacy gotowi na zmiany, ale termin wprowadzenia systemu kaucyjnego czeka przesunięcie [BADANIE]

    Według raportu Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024" ponad trzy czwarte respondentów chętnie skorzystałoby z systemu kaucyjnego, gdyby był on wygodny i łatwo dostępny.

    14.11.2024 Czytaj więcej